Preskoči na glavno vsebino

Številka 31328: posnemanje pene

vir slike: emka.si
O knjigah bi umno lahko govorili tudi kot o poteh. Tako kot je poved le seštevek trenutkov, ko želja potuje od začetka do svojega navideznega cilja, je tudi knjiga s svojim začetkom, ki bo pričelo potovanje ubeseditve nekega protesta, veselja, žalosti in hrepenenja, bo njen konec, navidezen ali ne, zaključek tega potovanja. Nadaljeval se tu ne bo več. Prebival bo v zavesti svojih bralcev popotnikov in v vseh naslednjih povedih, stavkih, nenazadnje željah. Nekatere knjige so dolgo potovanje, v marsičem predolgo. Druge so predvsem trpko in žalostno potovanje. Spet tretje so oboje. Takšna je tudi knjiga s številko.

V prevodu in s spremnim besedilom Lare Unuk je Cankarjeva založba poskrbela za izdajo Iliasa Venezisa in njegove Številke 31328. Roman, ki je sežetek avtorjevih spominov na delovna taborišča, v katerih je preživel 14 mesecev med 1922 in 1923, potem, ko je bila Grčija priča maloazijski katastrofi. Ob koncu prve svetovne vojne je bilo tisto območje Sredozemlja z Grčijo in Malo Azijo predmet burnih ozemeljskih teženj, sporov, pokolov in delovnih taborišč. Roman je nekaj let po avtorjevi odrešitvi pričel izhajati po delih, leta 1931 pa prvič kot celota.

Roman Iliasovo izpoved prične s spoznanjem, kaj se bo zgodilo. O tem, koga vse bodo poslali v delovno taborišče. Vse tiste, ki bodo delali. Zastonj delovna sila, delavci z minimalnimi, ničnimi stroški. Mednje je spadal tudi zdrav 18-letnik. Tudi on hitro pristane v ječi. In od tam nekje pa vse do konca knjige sem imel občutek, da se iz ječe, temne, plesnive, potne in bolne ni rešil, pa čeprav je vmes veliko poti tudi zunaj in dogajanje pravzaprav ves čas spremlja neko premikanje. Občutek, da je nedaleč od tu mrtvašnica Hiše Marije Pomočnice, pripeta na vse besede in strahove, nikdar ne pojenjajoča svoje grenke slutnje o skorajšnjem koncu.

Neskončna tesnoba, ki se množi ponoči, ko je toliko bolj temno. Takrat enkrat tudi izvemo, kaj pomeni posnemanje pene. Grozljivo desetkanje, ki se zdi povsem arbitrarna odločitev preštevanja predstojnih stražarjev, ki pelje potovanje zgodbe v še bolj temno črnino noči, na robu katere ostajajo le otroci, ki zjutraj priletijo k rešetkam ječe in zaman iščejo svojega očeta. Čisto zares, to je zgodba o tem, kako tanka je lahko meja med življenjem in smrtjo. In da obstajajo tudi trenutki, v katerih te meje pravzaprav ni. Razčlovečenje, o katerem smo brali v Deklini zgodbi, kjer ljudje za smotre, ki jim nikdar ne bi sami pritrdili, postanejo zgolj orodje, je v Številka 31328 zgodba, ki se še bolj druži s To slepečo odsotnostjo svetlobe.

Delovno taborišče smo. "Amele taburu". Taborišča vojaških ujetnikov so bila ločena. Oni so živeli lažje. Mi nismo nič drugega, kot suženjski tabor.

Potem se prične hoja. Ilias piše o izčrpanosti, borbi za čevelj, kos oblačila. Piše o sebi kot o sužnju, ki v največji pripeki z enim obuvalom, lačen in žejen ne sme piti. In zdi se, da je neskočnost tega potovanja premosorazmerna z občutkom tesnobe, ki ga čutimo ob branju. Bolj, ko se hoja in izčrpavanje ujetnikov, njihove muke in pričevanje neprestanega posiljevanja deklet nadaljuje brez konca, bolj tesno nam je. Mesto Pergamon, domovanje pergamenta, je končno prišlo. A pot se kmalu nadaljuje. Do Kirkağaçuja. Tam se je pričelo upanje. Po vsem tem smo že tukaj povsem na istem, kot pri Sosičevem Kruh, prah, kjer smo spraševali, kaj vse imenuje vojna in kako daleč se je treba peljati, da lahko zapišeš mir.

Delovni tabor je pomenil suženjsko delovno silo, ki prebivalcem pomaga pri različnih obrtniških opravilih. Eden od njih postane tudi privatni učitelj klavirja. Ščepec kulture, ki v barbarsko zgodbo vnese drobce razsvetljenja, ki ga umetnost prinese v temne kotičke smrti. A tudi to pride do konca. Preživetje utira nove poti, iz dneva v dan in iz trenutka v trenutek. Presenetljivo je, kako besede ženejo naprej. Jaz, ki vem, da je odrešenje prišlo in oni tam na poti, ki tega še ne vedo. Zanje je drugače. Zanje je tu nekje prišlo največje upanje doslej. Prišle so številke.

"Kaj je to?"
"To? Naše številke," začudeno odvrne eden od njih. "Jih vi nimate?"
"Ne, mi jih nimamo."

Številke so pomenile nekaj. Ne nič. Številke so pomenile sistem, vključenost, pripadanje, oznako, zabeleženje, kodo, identifikacijo, serijsko številko, etiketo, značko, referenco, črtno kodo, zapordedje, različico, točko na zemljevidu družbe. Številke so pomenile življenje. Številke so pomenile vsaj načelno nevseenost. Številke so preživetje. Čeprav se vsakdan v delovnem taborišču, prežet z bolečino in naphan s hrepenenjem po svobodi, še vedno trdno zasidran v medprostorju življenja in smrti, ni kaj prida spremenil. Dasiravno ves čas odmeva tisti "Čez en mesec".

Tu tudi groza pričaka svoj zenit. V soteski Kirtik-Dere, kjer so umorili 40 000 ljudi iz Smirne in Manise. In te strašne nečednosti so morali sedaj Ilias in tovarišija zakriti, da jih kako pomembno oko na poti po naključju ne uzre. Tu zastane dih in kri zaledeni v žilah. Človeško postane tuje. Od tu naprej se zdi, navkljub popotovanju, ki ga zgodba uprizarja v in med vrsticami in gre proti koncu tudi navzgor, da prav nič več ne more povrniti lepote v veselje in hrepenenje. Nekatere rane se najbrž nikdar ne zacelijo. Podobe, ki jih je podobni maniri podal že Zahar Prilepin v Samostanu. Tudi zaključek romana ni povsem tak, kot bi ga pričakoval. A mi daje smer: Osvaldovo sonce iz Ibsnovih Strahov.

"Številka 31328," reče tajnik, in mi potisne kositrno ploščico.
Stisnem jo v pesti. Sreča! Kakšna sreča!

To je torej potovanje Iliasa Venezisa v Številka 31328. Njegovi spomini, njegov dolg zgodovini. Ali obratno: zgodovina, ki je iskala pesnika ali slikarja ali pisatelja, da vse to zapiše. Roman je v kratki in pravzaprav minimalistični , povsem realistični formi, v kateri se prepletajo dialogi med sojetniki in nadzorniki, poln vsebine o zlu, vrednotah, prijateljstvu, strahu, tesnobi, smrti, krvi, lakoti, umorih in boleznih, po drugi pa jo preveva tudi upanje, hrepenenje in želja po preživetju. Številka 31328 je vse prej kot prijazna knjiga. Lahko je politična, lahko je tudi zgodovinska. Vsekakor knjiga o posamezniku, ki bo gradila. Knjiga o tem, kako grozljivo je lahko premikanje meja med stoičnim prenašanjem udarcev usode in ohranjanjem plamena življenja v tej srhljivi epizodi 20. stoletja. Življenje, ki to ni. V pasijonskem potovanju zgodbe, ki močno prerašča platnice svojega knjižnega bloka 111. edicije Modernih klasikov.

✭✭✭✭


Obišči tudi:

Bukla
Emka
ARS
Goodreads
Wikipedia
Greek genocide
Helleniccomserve


Recenzijski izvod je priskrbela Cankarjeva založba. Konteksti se zahvaljujejo.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Preživetje: v gozdu in zunaj gozda

vir slike: miszalozba.com Preživetje, ki ga naslavlja Igor Karlovšek v svojem novem romanu, se lahko bere na različne načine. Vsaj dva sta takšna, ki ju je uspešno ujel med platnice in v razumevanju napetosti med njima je trik kvalitete njegovega pisanja, ki mu je potrebno ob bok postaviti tudi zelo smelo ukvarjanje z detajli in suspenz, ki bi ga zavidali tudi marsikateri drugi pisatelji. A o vsem tem kasneje. Tule se zdi, da je slovenska izvirna mladinska proza dobila še en odličen roman. Preživetje pripoveduje o odraščanju najstnika, ki se trudi dokazati očetu in sošolcem , seveda tudi samemu sebi. In avtor v svojem pripovednem loku pozornost usmeri na motive mladih športnikov, zahtevnih očetov, nepredvidljivih razmer v šoli in odločnega, razumnega mladostnika, ki se odloči, da bo potegnil črto pod preteklost, da bo zaživel neobremenjeno prihodnost. Preživetje je tudi fizično preživetje, pustolovska in akcijska zgodba, ki se uspešno izogne pastem banalnosti, a bolj kot juna...

Absolutno resnični dnevnik Indijanca s polovičnim delovnim časom: iz rezke in nazaj

vir slike: emka.si Povsem nezateženo napisan mladinski žanr, ki se mu uspe izogniti občutku, da bi te že na prvi vtis rad nečesa naučil. To bi lahko na kratko napisal o Absolutno resničnem dnevniku Indijanca s polovičnim delovnim časom . A tako kot se za dolg naslov, pa tudi za fino branje spodobi, je prav, da grem nekaj dlje. Knjiga Shermana Alexieja je pred meseci izšla v zbirki Odisej in je prijetna kombinacija branja o odraščajočem najstniku, ki ima težave s tem, da v svojo okolico umesti samega sebe, svoj odnos do prijateljev, zaljubljenosti, svoje želje po umetniškem ustvarjanju in navezanost na družino. In odnosom do rezervata . Junior je Indijanec, ki je doma v rezervatu Spokane, a njegov pogled seže dlje od priklenjenosti na preteklost in segregacijsko določenost, ki mu jo odreja družba . Protagonist Absolutno resničnega dnevnika je mladi Junior. Pardon, Arnold. Gre za povsem običajnega Indijanca, ki je doma v rezki, kot jo kliče. V indijanskem rezervatu Spokane, kjer s...

Solze so za luzerje in branje mladinskega čtiva

Mladinska čtiva so čtiva, ki naj bi bila primerna, ustrezna ali kaj podobnega, mladini. Mladim bralcem. To pomeni, da naj bi mlade nagovarjala z stilom, tematiko in problematiko. Predvsem slednje je največkrat nepriljubljena zabava, saj se v resnici nihče ne želi preveč pogovarjati o težkih temah in siliti mladino, ki – čeprav so to verjetno stereotipi – stremi k zabavnejšemu preživljanju prostega časa, da bi se spraševala o problemih resnega sveta. Hkrati pa ima mladinska književnost tudi pomembno nalogo, da ohrani bralce. Zakaj ohrani? Zdi se mi, da je ravno najstniško obdobje tisto, ki pokosi največ bralcev kot takih. V otroštvu s(m)o starši precej zainteresirani za to, da naši malčki brskajo, listajo, se učijo brati, jim beremo tudi sami in smo navdušeni, ko sami prvič, brez zunanjih vzpodbud pokažejo zanimanje za knjige. Kasneje se malo zalomi, verjetno zaradi marsičesa. In, če se dobro spomnim mojih najstniških let, se je kmalu dobro videlo, kdo je v knjigah prepoznal sopotnice i...

Krive so zvezde: branje, ki se mora zgoditi

Verjetno nikdar ne bom pozabil tistega večera. Kot tudi ne tistih nekaj dni, ki so sledili. Bilo je poletje, nekaj let nazaj, ko sva si privoščila ogled filma pod zvezdami. Na Ljubljanskem gradu. Po ogledu je nastopila tišina. Ni bilo prijetnega čebljanja ob spustu z gradu. Tiha sva bila midva, tihi so bili ostali. Svoje je naredila spokojnost noči, a običajno je tudi ta nemočna, ko si je treba kaj povedati. Tu je bilo potrebno molčati. Ko se besede dotikajo neke teme, se od nje odbijajo. In delček nje odnesejo nazaj, ga izgubijo in se vrnejo k njej po novega. To je refleksija. Tiste noči sem misli Nič. Besede so skušale odboj Niča. In se vračale nazaj prazne. Evforija, ki je ob tem nastajala, ni bila nedolžna. Puščala je sled tesnobe, neizrekljive lepote in ponižnosti. In to je edinole, kar sem, sva in smo dojeli tistega večera. Nekatere izkušnje so tako silovite. Tistega večera sva si ogledala Iñárritujev film Biutiful . Javier Bardem je odigral carsko. S takšno silovitostjo zadane...

Nikoli ne reci, da te je strah: o Poti

Se mi zdi, da imam v spominu herojske pripovedi o umetnikih, pisateljih, znanstvenikih, za katere so pravili, da so mnogo pred svojim časom. Da so spregovorili o rečeh, ki jih je večina od prisotnih opazovalcev dojela šele mnogo kasneje. Zato te reči in način, kako so jih podali, upravičeno nanje svetijo z žarometi, jih delajo za tiste prve med enakimi. In o njih je veselje pisati, ker izstopajo; ker so zaslužni za nekakšen napredek, ker so primus inter pares. A o teh danes ne bom. Danes je čas, ko branje in pisanje za prihodnje rodove nima pravega prostora, ker je preveč gnoja v Avgijevem hlevu tokratnega vsakdana. Potrebno je pisati, razmišljati in brati za današnji čas. Živeti globlje misli, ker postrganost teh, ki so kot naplavine tukajšnjosti na čelu zmagoslavij neumnosti in nespameti, žanje svoje zmagoslavje povsod, kjer bi po toliko in toliko letih humanizma morala obstajati neka strpnost, ljubezen do svobode drugega in preprosto dejstvo, da bi lahko vsakdo živel na način, ki ga...