Preskoči na glavno vsebino

Belo se pere na devetdeset: kot preprost in ponižen Rilkejev verz

vir slike: beletrina.si
Čas lahko merimo s povsem svojimi vatli. Od nekod se prikrade prej in se hipoma spremeni v kasneje, za seboj pusti spomin in na novo nastavi možnosti. A vsega tega si ne moremo tako zlahka predstavljati. Zato imamo stvari, podobe, oblike. Zato imamo besede in obraze. Ti so sestavljanke spomina in oprimki trenutka, v katerem prebivamo. Besed je lahko malo, a tisto, kar opisujejo, za nekoga pomenijo vse, da stvari postavi na svoje mesto. Obrazi in besede. Skozi slikanje spominov, ki bi jih lahko bilo za celo življenje. Veselja, nesporazumov, sreče in bolečine. Toliko tega na nekaj straneh. Za skoraj celo življenje.

Prvenec Bronje Žakelj, Belo se pere na devetdeset, mi je v roke takorekoč porinila urednica Špela, ki mi ga je priporočila, takole v mimobežnem srečanju. In prav je bilo tako. Najbrž je povsem neumno slediti zgolj nekemu začrtanemu seznamu, ki zaradi količine zamujenega, neodprtega in neprebranega tako ali tako nima globljega smisla. Zato sem vesel, saj je za menoj čudovito branje. Vrhunsko delo, zapišem in podpišem takoj. Splet dokumentarnega zapisa, ki ponekod z roba vsebine kaplja v humorno črtanje podobe časa, nekega zeitgeista, ki bo marsikomu ponudil nenadejan izlet v mladost; nato avtobiografsko izpoved, ki se ne trudi biti neosebna in objektivna, ampak svoje smisle vleče iz popolnoma intimne zgodbe doživljanja vseh preklemansko hudih reči, ki te lahko doletijo in na koncu še posebno nekako tiho, ponižno, asketsko, nemalokrat poetično poslovilno besedilo, s katerim je avtorica pokazala, kaj ima povedati mami, ki je prezgodaj odšla iz njenega in svojega življenja. Belo se pere na devetdeset objema besede iz naslova, ki so pomembne le zato, ker jih je izrekla izjemno pomembna oseba v romanu in ker jih je takrat, ko jih je. Roman Bronje Žakelj je odgovor na te besede, odgovor skozi pogovor. Ta roman so ubesedeni vatli, s katerimi Bronja meri svoj čas. Odlična reč, ta mera. To učasovanje.

"Belo se pere na devetdeset, pika," mi rečeš kmalu potem. "Zapomni si, belo se pere na devetdeset."
Zapomnim si to.


Belo se pere na devetdeset nas pričaka v avtoričinem otroštvu. A Bronja ne piše nam. Bronja piše svoji materi. Z njo se pogovarja. Opisuje, kako je doživljala svoje majhne sanje in otroštvo z mlajšim bratom Rokom na Vojkovi v Ljubljani. Opisuje očeta, pojasnjuje, kako lepo je bilo z mamo. In Dado, babico. Kako so odhajali tudi na obiske k njej v Stražišče pri Kranju, zelo blizu kraja, kjer domujem tudi sam. Bronja piše o tem, kako je doživljala smučarske treninge, ki so igrali pomembno vlogo v njenem otroštvu. Bronja opisuje tudi čudovite počitnice na Hrvaškem, ki so jih preživeli vedno v enakem času, vedno na enakem kraju. Vedno bolj se kristalizira njena navezanost na mamo, brata in še posebno Dado. Nato se v zgodbo počasi priplazi tudi bolezen. Mama zboli za rakom. Hudo je. Bronja piše jasno in razločno o načinu, kako se je borila proti tesnobi in vsemu, kar to prinaša s sabo. Opisuje, kako dolgo ni vedela. In pojasnjuje, s to jasno in razločno pisavo učasovanja zapisuje, urejuje zapiske za svojo mater. Podoživlja grozo, ki jo žre, ker jo je pustila čakati pred hišo po napornem posegu, sama pa je iz adolescenčne kaprice pozabila nanjo. Bronja išče mir s svojimi spomini. In piše naprej.

Ko greš, je drugače vse.

Piše o tem, kako so ostali sami. Piše o Dadi, ki pomaga, ki je vedno tu. O babici, na katero se lahko vedno zaneseš. O življenju, ki ga skušaš živeti, o času, merjenem po svojih vatlih. Piše o želji po Londonu. O pismih, ki jih pošilja od tam. In o bolečini, ki se takrat enkrat prvič pojavi. Piše o povratku domov. O lepem in srečnem času, ki ga preživlja s svojim bratom Rokom. In o dnevu, ko odide na pregled zaradi bolečine, ki ne izgine. Nato piše o svojem peklu, ki ga je preživela od trenutka, ko je izvedela, da je tudi sama zbolela za rakom do dneva, ko je naredila čisto vse, kar je mogla in ji je dejansko uspelo. Piše o grozni terapiji, o neznosni kemoterapiji, o počutju, ki ga uspe stlačiti v še vedno enako asketsko, a vseeno poetsko pripoved, ki je napisana za njeno mater. Piše o podpori fanta, ki ji stoji ob strani ves čas bolezni. In očetu, ki ne prenese ponovne poti skozi ves pekel, ki ga je že drugič doletel v njegovi družini. Piše tako, da je njena bolečina tu, pri nas. In z vsem srcem prosimo vse, da ji prizanesejo. Na nekaterih koncih me je prijetno spomnila na prav tako vrhunsko Giordanovo Črnino in srebro, čeprav je mnogo bolj temno delo.

Misli v glavi šumijo in se belo penijo. V blazino zarivam svoj obraz in takrat je dobro, da te ni. Takrat je dobro, da si šla, ker ne vem, ali bi prenesla, da bi me predala še ti, tega pa res ne vem.

Nato piše o svojem bratu. Veliko pove o Roku, predvsem o njegovi vedno rastoči želji po gorah, po hribih, po plezanju. O želji, ki jo je razumela, ker ga ima rada. In Rok ima rad njo, se z njo šali. Igrata se igro s steklim polžem in jaro kačo. Vse to, kar pač bratje in sestre počnejo. Bronja nato piše o dnevu, ko Roka ni bilo več nazaj s plezanja. O usodni nesreči, ki je potokla še eno ravno in lepo pot časa, ki je neusmiljeno še enkrat spremenil tok Bronjinega življenja. In vatlov, s katerimi je merila njegovo učasovanje. Bronja zleze nazaj. Počasi, a vzdržema. In nato nadaljuje. Nadaljuje se tudi njeno učasovanje. Pelje marsikam, kamor najbrž ne bi peljalo, če se ne bi zgodilo vse to, kar se je. Pripoved prihaja k svojemu koncu, v trenutek, ko se zgodba zlomi v sedaj in za sabo pušča spomine. Odlična pripoved, ki se takole na prvo branje zdi, da ni namenjeno nam, zapelje v grenko-sladke sledi življenja, ki je terjalo veliko, a veliko tudi dalo. Bronji tudi izjemno pisanje, ubeseditveno moč in veličino poguma, da vse to zapiše v odgovor na preprost materin napotek, ki ga je dobila v njenih zadnjih trenutkih. In poseben poklon, da je vse skupaj zapisala njej. Intenzivnost, ki se je spominjam tudi pri Nessovi Sedem minut čez polnoč. Bolečina, družina, babica, oče. Nekje v dalji sorodno, a na povsem drugačen način zapisano.

In tesnoba vseh let se več kot za misel v tišini sestavi v spokoj.

Zdi se preprosto lepo. V romanu sem užival od prve do zadnje strani. Ta izjemni preplet otroškega glasu, ki kliče po razumevanju tega, kar se ji dogaja, in ženske, ki skozi odraščanje in soočanje z lastnimi demoni hodi skozi preizkušnje, se v njih neskončno zahvaljuje vsem dragim in poklanja spominom na svojo in tudi našo preteklost, ki jo riše, sem doživljal kot lepo izkušnjo. V polnem me navdušuje slog, ki skozi večkrat kratke povedi s tišino in pikami zareže v sunkovito refleksijo dogajanja glavne junakinje, tako kot zareže preprost in ponižen Rilkejev verz, ki odgovarja bežeči reki tam nekje v Sonetih na Orfeja: sem. Nemočno izgubljanje v zankah učasovanja, z neprestano skušnjavo, da naprtimo vse skupaj neki vsemogočni neprevidnosti, vse dokler v tem ne uvidimo sebe. To sem menil, ko sem zapisal, da čas merimo s svojimi vatli.

Belo se pere na devetdeset pa je v tem trenutku nedvomno nekje pri vrhu meni ljubih knjig, ki sem jih letos bral.

✭✭✭✭


Obišči tudi:

Bukla
Beletrina
Dobre knjige
Dnevnik
Večer
Literarna lekarna


Recenzijski izvod je prispevala založba Beletrina. Konteksti se zahvaljujejo.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Preživetje: v gozdu in zunaj gozda

vir slike: miszalozba.com Preživetje, ki ga naslavlja Igor Karlovšek v svojem novem romanu, se lahko bere na različne načine. Vsaj dva sta takšna, ki ju je uspešno ujel med platnice in v razumevanju napetosti med njima je trik kvalitete njegovega pisanja, ki mu je potrebno ob bok postaviti tudi zelo smelo ukvarjanje z detajli in suspenz, ki bi ga zavidali tudi marsikateri drugi pisatelji. A o vsem tem kasneje. Tule se zdi, da je slovenska izvirna mladinska proza dobila še en odličen roman. Preživetje pripoveduje o odraščanju najstnika, ki se trudi dokazati očetu in sošolcem , seveda tudi samemu sebi. In avtor v svojem pripovednem loku pozornost usmeri na motive mladih športnikov, zahtevnih očetov, nepredvidljivih razmer v šoli in odločnega, razumnega mladostnika, ki se odloči, da bo potegnil črto pod preteklost, da bo zaživel neobremenjeno prihodnost. Preživetje je tudi fizično preživetje, pustolovska in akcijska zgodba, ki se uspešno izogne pastem banalnosti, a bolj kot junaka z

Absolutno resnični dnevnik Indijanca s polovičnim delovnim časom: iz rezke in nazaj

vir slike: emka.si Povsem nezateženo napisan mladinski žanr, ki se mu uspe izogniti občutku, da bi te že na prvi vtis rad nečesa naučil. To bi lahko na kratko napisal o Absolutno resničnem dnevniku Indijanca s polovičnim delovnim časom . A tako kot se za dolg naslov, pa tudi za fino branje spodobi, je prav, da grem nekaj dlje. Knjiga Shermana Alexieja je pred meseci izšla v zbirki Odisej in je prijetna kombinacija branja o odraščajočem najstniku, ki ima težave s tem, da v svojo okolico umesti samega sebe, svoj odnos do prijateljev, zaljubljenosti, svoje želje po umetniškem ustvarjanju in navezanost na družino. In odnosom do rezervata . Junior je Indijanec, ki je doma v rezervatu Spokane, a njegov pogled seže dlje od priklenjenosti na preteklost in segregacijsko določenost, ki mu jo odreja družba . Protagonist Absolutno resničnega dnevnika je mladi Junior. Pardon, Arnold. Gre za povsem običajnega Indijanca, ki je doma v rezki, kot jo kliče. V indijanskem rezervatu Spokane, kjer s

Solze so za luzerje in branje mladinskega čtiva

Mladinska čtiva so čtiva, ki naj bi bila primerna, ustrezna ali kaj podobnega, mladini. Mladim bralcem. To pomeni, da naj bi mlade nagovarjala z stilom, tematiko in problematiko. Predvsem slednje je največkrat nepriljubljena zabava, saj se v resnici nihče ne želi preveč pogovarjati o težkih temah in siliti mladino, ki – čeprav so to verjetno stereotipi – stremi k zabavnejšemu preživljanju prostega časa, da bi se spraševala o problemih resnega sveta. Hkrati pa ima mladinska književnost tudi pomembno nalogo, da ohrani bralce. Zakaj ohrani? Zdi se mi, da je ravno najstniško obdobje tisto, ki pokosi največ bralcev kot takih. V otroštvu s(m)o starši precej zainteresirani za to, da naši malčki brskajo, listajo, se učijo brati, jim beremo tudi sami in smo navdušeni, ko sami prvič, brez zunanjih vzpodbud pokažejo zanimanje za knjige. Kasneje se malo zalomi, verjetno zaradi marsičesa. In, če se dobro spomnim mojih najstniških let, se je kmalu dobro videlo, kdo je v knjigah prepoznal sopotnice i

Krive so zvezde: branje, ki se mora zgoditi

Verjetno nikdar ne bom pozabil tistega večera. Kot tudi ne tistih nekaj dni, ki so sledili. Bilo je poletje, nekaj let nazaj, ko sva si privoščila ogled filma pod zvezdami. Na Ljubljanskem gradu. Po ogledu je nastopila tišina. Ni bilo prijetnega čebljanja ob spustu z gradu. Tiha sva bila midva, tihi so bili ostali. Svoje je naredila spokojnost noči, a običajno je tudi ta nemočna, ko si je treba kaj povedati. Tu je bilo potrebno molčati. Ko se besede dotikajo neke teme, se od nje odbijajo. In delček nje odnesejo nazaj, ga izgubijo in se vrnejo k njej po novega. To je refleksija. Tiste noči sem misli Nič. Besede so skušale odboj Niča. In se vračale nazaj prazne. Evforija, ki je ob tem nastajala, ni bila nedolžna. Puščala je sled tesnobe, neizrekljive lepote in ponižnosti. In to je edinole, kar sem, sva in smo dojeli tistega večera. Nekatere izkušnje so tako silovite. Tistega večera sva si ogledala Iñárritujev film Biutiful . Javier Bardem je odigral carsko. S takšno silovitostjo zadane

Nikoli ne reci, da te je strah: o Poti

Se mi zdi, da imam v spominu herojske pripovedi o umetnikih, pisateljih, znanstvenikih, za katere so pravili, da so mnogo pred svojim časom. Da so spregovorili o rečeh, ki jih je večina od prisotnih opazovalcev dojela šele mnogo kasneje. Zato te reči in način, kako so jih podali, upravičeno nanje svetijo z žarometi, jih delajo za tiste prve med enakimi. In o njih je veselje pisati, ker izstopajo; ker so zaslužni za nekakšen napredek, ker so primus inter pares. A o teh danes ne bom. Danes je čas, ko branje in pisanje za prihodnje rodove nima pravega prostora, ker je preveč gnoja v Avgijevem hlevu tokratnega vsakdana. Potrebno je pisati, razmišljati in brati za današnji čas. Živeti globlje misli, ker postrganost teh, ki so kot naplavine tukajšnjosti na čelu zmagoslavij neumnosti in nespameti, žanje svoje zmagoslavje povsod, kjer bi po toliko in toliko letih humanizma morala obstajati neka strpnost, ljubezen do svobode drugega in preprosto dejstvo, da bi lahko vsakdo živel na način, ki ga