Preskoči na glavno vsebino

Časokljunov dosje (V): bralno leto 2017

Sedel je na stopnicah pred bivšo tovarno, kamor je toliko let hodil na dnino. Veter je okoli njega vrtinčil prah in majhne koščke pepela. Smrdelo je po postanosti včeraj spečenih golobov, ki jih je dobil v mestu. Tam sedaj umirajo sanje, tam so bitkojni razrezali še tisto malo resnice, kar je je bilo. V roke je vzel pretrgan list časopisa, ki ga je prineslo mimo in se zazrl v vremensko napoved. Ni napovedovala decemberskega snega. Tega, ki bo prišel, najbrž ne bo mogoče napovedati. Zato je prhnil in brcnil v zrak, da so s čevljev izginili odpadki včerajšnjega dne. Vanj je prineslo še en časopisni odtrgek in na njem je zagledal znano podobo. Previdno je pogledal naokoli, prisluhnil niču ob sebi in se zazrl v časokljunovo podobo. Poznal ga je, to je bilo kiviju podobno bitje, ki so ga vzgojili naši zanamci, mu dali pleten pulover, na kateri je številka 42, in ki pošilja stvari v preteklost, da bi mi v sedanjosti bolje živeli. 


Edwaert Collier - Vanitas - Still Life with Books and Manuscripts and a Skull
vir slike: commons.wikimedia.org

Peta edicija časokljunovega dosjeja je zopet prinesla vest o dobrih branjih, ki so navduševala ljubitelje knjig skozi vse leto. Naj tudi letos vest o njihovi odličnosti potuje naprej.


Leto 2017 sem pričel z branjem Opolzkosti v zasebnosti, v kateri mi je Marco Missiroli sporočal, da je bistvena svoboda, na meji med nedoraslostjo, naivnostjo, trenutnostjo mesenega in zasebnostjo, ki premore viharnost pravih in napačnih odločitev. Odlično čtivo za začetek leta, ki jo je nadaljevala zbrika Moderni klasiki. Ta je v tem letu doživela jubilejno stoto izdajo, zato ji gredo vse čestitke, ker že toliko let pomaga, da tudi slovenski bralci uživajo v bralnih posebnostih z vseh koncev sveta. V januarju sem bral Yu Hua in njegov roman Živeti, kjer najdemo tudi prikrito in neprikrito simboliko, ki v majhnih delčkih svoje sestavljanke prinaša napotke za stoično držo do krutega sveta. Sledil je Szczepan Twardoch z izjemnim romanom Morfij, ki povsem na cvoj način meče luč na vojno. In Jonas Jonasson z bolj sproščenim Morilcem, ki je želel v nebesa. Zimske mesece sem zaključil z vedno intrigantnim in zanimivim Michelom Houellebecqom, ki se je v Podreditvi poigral z marsikatero provokativno idejo, a jih je zapakiral v tekočo bralno izkušnjo, ki ji težko pripišemo trivialnost.


Giuseppe Maria Crespi - Buchregal mit Musikschriften
vir slike: commons.wikimedia.org 

Pomlad je zopet postregla z obilico zanimivega. Najprej je bil tu Eka Kurniawan z Lepota je pogubna, presunljiva izpoved, ki me je peljala v zgodovino Indonezije, z odtenki vsega krutega in presenetljivega, kar prinaša. Precej bolj sproščena, a provokativna, v brk sodobnemu potrošniku vržena je bila Hiša Ivane Djilas, ki je terjala nekoliko odklopa. Zato sem se nato z veseljem lotil dveh čudovitih otroških in mladinskih del. Polona Kisovec je napisala čudovito zgodbo, ki majhnim bralcem pomaga razumeti svet v Zakaj Lunina vila in Sončni princ ne živita skupaj, podobno temo pa je za nekoliko starejše bralce odprla Anna Woltz v Mavcu, obe zgodbi sta odlično branje. Sledila je Agata Tomažič z zbirko kratkih zgodb Česar ne moreš povedati frizerki, ki deluje kot vtiranje zdravila v rane nespodobne žalosti nad družbo, ki v ponudbo vključuje tudi dobro literarno zatočišče. Maylis de Kerangal se je v Pokrpajmo žive lotila pisanja o transplantaciji. Hitra in katarzična pripoved o minljivosti in svetosti hkrati; knjiga, po kateri smo si konec leta na Liffe lahko ogledali tudi dobro posnet film. Orhan Pamuk je v Rdečelaski ponudil kompleksno razgradnjo odnosa oče-sin, Toni Morrison pa kratek roman, Bog pomagaj otroku, ki je pripoved o prav takšnem potovanju daleč stran k sebi. Od krivde, cenzure, zanikanja, laži k upanju in otroku. Nato je prišel Sijaj, čudovita in rahločutna zgodba, ki je v mojstrsko izpiljenem tonu, ritmu in podobah k vam prišla izpod tipkovnice Margaret Mazzantini. Ena tistih, ki vam bo odzvanjala v glavi še dolgo potem, ko jo boste zaprli. O Evi in Simonu, dveh mladih, ki prihajata iz različnih svetov, a ju usoda vseeno poveže, boste brali v Povej mi po resnici Neli K. Filipič.


Carlo Dolci - St Catherine Reading a Book
vir slike: commons.wikimedia.org 

Poletni meseci so najprej ponudili ponovno mladinsko čtivo. O šestnajstletni Miji in vprašanjih, ki jo tarejo, je pisala odlična Suzana Tratnik v Tombola ali življenje! Bral sem tudi novo izdajo Jake Tomca, 720 utripov srca, zelo uspešen avtorjev poskus žanrskem pisanju, ki skriva tudi nekaj nepričakovanih elementov. Izjemno navdušen sem bil na Joëlom Dickerjem, ki je k nam prispel novem prevodu Knjige o Baltimorskih. Knjiga, ki je bolj družinska saga, a je napisana v slogu napetega krimiča. Žanra sem se držal tudi v nadaljevanju: Eugen Ovidiu Chirovici je v Knjigi zrcal ponudil zgodbo o tem, kako imajo na enak dogodek različni ljudje različne poglede, za končnega pa je nujen tudi bralčev prispevek. Nato sem šel v strokovne vode in bral o prvotiskih pri nas. Črna umetnost v barvah je namreč ena boljših sistematičnih knjig, napisanih o specifičnem knjižničnem gradivu, inkunabulah. Nato pa me je navdušil tudi Laurent Binet, ki je v najnovejši ediciji zbirke Roman prinesel odlično delo za vse, ki so kdaj brali o francoski intelektualni zgodovini 20. stoletja, z naslovom Sedma funkcija jezika. Paula Hawkins je pisala o tolmunu v Pod gladino, Tadej Golob pa z izjemnim krimičem Jezero v naš prostor prinesel ime Tarasa Birse, za katerega sem prepričan, da bo tu še dolgo. Sledila je Guadalupe Nettel v Modernih klasikih s Telo, v katerem sem se rodila. O odraščanju, starših, prijateljih, o telesu posameznice in duhu časa. O Mehiki in Franciji. In še čem drugem. Ocean je k nam prinesel tudi dodatek Čudu, Julianovo zgodbo R. J. Palacio. 


Salomon Koninck - Philosopher with an Open Book
vir slike: commons.wikimedia.org 

Jesen je avtorju teh vrstic postregla z mnogimi obveznostmi, ki so malo privile čas, odmerjen branju in pisanju. A Augusto Monterroso je v Zgodbe, basni, utrinki bil naravnost odličen. Užival sem tudi v delu Neila Jordana, ki je pri Modrijanu izšel v romanu Utopljeni detektiv in poskrbel za zgodbo o družini, ki se je soočala z preizkušnjami v politično razburkanem mestu in s pripetljaji, ki so vse prej kot običajni. Po tem pa sem se z branjem Absolutno resničnega dnevnika Indijanca s polovičnim delovnim časom vrnil k branju mladinske problemske literature. Nekaj, kar sem vedno rad bral. Nato sem užival v ponovno izdani, tokrat v Kondorju, knjigi Ferija Lainščka, Ki jo je megla prinesla. Temačno delo o kaplanu Jonu Urskemu, ki gre odslužit pokoro v Mokuš. In kasneje v pravljični svet Izruvane Naomi Novik, kjer se prepletajo Lepotica in zver, Izganjalec hudiča, Igra prestolov, Vas ob gozdu in Hermiona Granger. Pred koncem leta pa sem se podal zopet na vožnjo s Karlom Ovejem Knausgårdom, ki se je v drugem delu Mojega boja preselil v Stockholm, postal oče in iskal navdih za pisanje tretje knjige. Bralno leto se je zaključilo s romanesknim prvencem Agate Tomažič, Tik pod nebom, kjer avtorica skozi zgodbi o Ožbeju in Metodu nasproti postavlja dva različna pogleda na sodobni svet, družino, informacije in družbo. Preteklost in prihodnost. Branja seveda ni konec. Le piko je potrebno nekje narediti.

Book of Hours
vir slike: commons.wikimedia.org 

Takšni popisi branja so lahko sila nehvaležni in če se nekomu ne ljubi brati čisto vsega, z veseljem poudarjam in v ospredje postavljam naslednje (v naključnem vrstnem redu): Pokrpajmo žive, Knjiga o Baltimorskih, Sedma funkcija jezika, Jezero, Zgodbe, basni, utrinki, Ki jo je megla prinesla, Zakaj Lunina vila in Sončni princ ne živita skupaj, Živeti in Tik pod nebom. Različni žanri, različni bralci, dobre knjige, super branja.


Na nove bralne zmage.


Časokljun, sláinte!

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Preživetje: v gozdu in zunaj gozda

vir slike: miszalozba.com Preživetje, ki ga naslavlja Igor Karlovšek v svojem novem romanu, se lahko bere na različne načine. Vsaj dva sta takšna, ki ju je uspešno ujel med platnice in v razumevanju napetosti med njima je trik kvalitete njegovega pisanja, ki mu je potrebno ob bok postaviti tudi zelo smelo ukvarjanje z detajli in suspenz, ki bi ga zavidali tudi marsikateri drugi pisatelji. A o vsem tem kasneje. Tule se zdi, da je slovenska izvirna mladinska proza dobila še en odličen roman. Preživetje pripoveduje o odraščanju najstnika, ki se trudi dokazati očetu in sošolcem , seveda tudi samemu sebi. In avtor v svojem pripovednem loku pozornost usmeri na motive mladih športnikov, zahtevnih očetov, nepredvidljivih razmer v šoli in odločnega, razumnega mladostnika, ki se odloči, da bo potegnil črto pod preteklost, da bo zaživel neobremenjeno prihodnost. Preživetje je tudi fizično preživetje, pustolovska in akcijska zgodba, ki se uspešno izogne pastem banalnosti, a bolj kot junaka z

Absolutno resnični dnevnik Indijanca s polovičnim delovnim časom: iz rezke in nazaj

vir slike: emka.si Povsem nezateženo napisan mladinski žanr, ki se mu uspe izogniti občutku, da bi te že na prvi vtis rad nečesa naučil. To bi lahko na kratko napisal o Absolutno resničnem dnevniku Indijanca s polovičnim delovnim časom . A tako kot se za dolg naslov, pa tudi za fino branje spodobi, je prav, da grem nekaj dlje. Knjiga Shermana Alexieja je pred meseci izšla v zbirki Odisej in je prijetna kombinacija branja o odraščajočem najstniku, ki ima težave s tem, da v svojo okolico umesti samega sebe, svoj odnos do prijateljev, zaljubljenosti, svoje želje po umetniškem ustvarjanju in navezanost na družino. In odnosom do rezervata . Junior je Indijanec, ki je doma v rezervatu Spokane, a njegov pogled seže dlje od priklenjenosti na preteklost in segregacijsko določenost, ki mu jo odreja družba . Protagonist Absolutno resničnega dnevnika je mladi Junior. Pardon, Arnold. Gre za povsem običajnega Indijanca, ki je doma v rezki, kot jo kliče. V indijanskem rezervatu Spokane, kjer s

Solze so za luzerje in branje mladinskega čtiva

Mladinska čtiva so čtiva, ki naj bi bila primerna, ustrezna ali kaj podobnega, mladini. Mladim bralcem. To pomeni, da naj bi mlade nagovarjala z stilom, tematiko in problematiko. Predvsem slednje je največkrat nepriljubljena zabava, saj se v resnici nihče ne želi preveč pogovarjati o težkih temah in siliti mladino, ki – čeprav so to verjetno stereotipi – stremi k zabavnejšemu preživljanju prostega časa, da bi se spraševala o problemih resnega sveta. Hkrati pa ima mladinska književnost tudi pomembno nalogo, da ohrani bralce. Zakaj ohrani? Zdi se mi, da je ravno najstniško obdobje tisto, ki pokosi največ bralcev kot takih. V otroštvu s(m)o starši precej zainteresirani za to, da naši malčki brskajo, listajo, se učijo brati, jim beremo tudi sami in smo navdušeni, ko sami prvič, brez zunanjih vzpodbud pokažejo zanimanje za knjige. Kasneje se malo zalomi, verjetno zaradi marsičesa. In, če se dobro spomnim mojih najstniških let, se je kmalu dobro videlo, kdo je v knjigah prepoznal sopotnice i

Krive so zvezde: branje, ki se mora zgoditi

Verjetno nikdar ne bom pozabil tistega večera. Kot tudi ne tistih nekaj dni, ki so sledili. Bilo je poletje, nekaj let nazaj, ko sva si privoščila ogled filma pod zvezdami. Na Ljubljanskem gradu. Po ogledu je nastopila tišina. Ni bilo prijetnega čebljanja ob spustu z gradu. Tiha sva bila midva, tihi so bili ostali. Svoje je naredila spokojnost noči, a običajno je tudi ta nemočna, ko si je treba kaj povedati. Tu je bilo potrebno molčati. Ko se besede dotikajo neke teme, se od nje odbijajo. In delček nje odnesejo nazaj, ga izgubijo in se vrnejo k njej po novega. To je refleksija. Tiste noči sem misli Nič. Besede so skušale odboj Niča. In se vračale nazaj prazne. Evforija, ki je ob tem nastajala, ni bila nedolžna. Puščala je sled tesnobe, neizrekljive lepote in ponižnosti. In to je edinole, kar sem, sva in smo dojeli tistega večera. Nekatere izkušnje so tako silovite. Tistega večera sva si ogledala Iñárritujev film Biutiful . Javier Bardem je odigral carsko. S takšno silovitostjo zadane

Nikoli ne reci, da te je strah: o Poti

Se mi zdi, da imam v spominu herojske pripovedi o umetnikih, pisateljih, znanstvenikih, za katere so pravili, da so mnogo pred svojim časom. Da so spregovorili o rečeh, ki jih je večina od prisotnih opazovalcev dojela šele mnogo kasneje. Zato te reči in način, kako so jih podali, upravičeno nanje svetijo z žarometi, jih delajo za tiste prve med enakimi. In o njih je veselje pisati, ker izstopajo; ker so zaslužni za nekakšen napredek, ker so primus inter pares. A o teh danes ne bom. Danes je čas, ko branje in pisanje za prihodnje rodove nima pravega prostora, ker je preveč gnoja v Avgijevem hlevu tokratnega vsakdana. Potrebno je pisati, razmišljati in brati za današnji čas. Živeti globlje misli, ker postrganost teh, ki so kot naplavine tukajšnjosti na čelu zmagoslavij neumnosti in nespameti, žanje svoje zmagoslavje povsod, kjer bi po toliko in toliko letih humanizma morala obstajati neka strpnost, ljubezen do svobode drugega in preprosto dejstvo, da bi lahko vsakdo živel na način, ki ga