Preskoči na glavno vsebino

Sviloprejka: nekaj gnilega je v deželi pisateljev in založnikov

V rokah sem Sviloprejko imel že julija, pa sem jo hranil za dopust, ki sem ga imel mesec dni kasneje. Ker sem bil prepričan, da si je vredno prihraniti to branje za okoliščine, ki me ne bodo motile z drugimi vsiljivci. Imel sem načrt. V tem času sem naletel seveda na kopico drugih knjig, ki jih je potrebno prebrati. Kaj potrebno, nujno. Mesec dni mine, največja vročina letos rekordno toplega poletja počasi že izgublja svojo udarniško moč, jaz pa končno pred vrati težko pričakovanega oddiha. In pakiramo, vkup mečemo vse tisto, kar potrebujemo, kar mislimo, da bomo potrebovali, a kmalu to vse nadomesti zgolj najnujnejše. Med pripravljenimi rečmi je svoj prostor našlo tudi nekaj knjig. A med tistimi, ki so odšle z nami, Sviloprejke ni bilo. Ne nalašč. Preprosto izpustil sem jo, povsem nevede in nenačrtovano. In ko premišljujem, kako pomemben je časovno prostorski kontekst pri mnogih rečeh, ki jih počnemo, najbrž enako velja za branje. Najljubši kotiček, mir, leže, sede, v stoji, ali pa nekje daleč proč od vsakodnevnih obveznosti. A sprememba načrta v tem primeru ni bila v nobeno škodo.
Vir slike: emka.si

V nekaterih knjigah lahko uživamo kadarkoli. Pri teh je ta spontanost, nenačrtnost, časovna in prostorska sproščenost, s katero se jih lahko lotimo, njihova pomembna lastnost. A takšnih knjig v resnici ni tako zelo veliko. Sviloprejka pač spada mednje. Brez težav se je lotite kjerkoli in kadarkoli. Nisem še čisto prepričan, ali je to zaradi izvrstne pisateljice ali zaradi žanra – v obeh primerih bi šlo za izrazito osebno mnenje, v drugem še nekoliko bolj (niso vsi namreč ljubitelji detektivk in krimičev), a če bi si kdaj želel seznama knjig, na katerem bi bilo zgolj branje, ki niti ni nujno svet spreminjajoče, izobraževalno ali kako drugače koristno, pa je vendarle v čisti užitek, potem bi na njem pristala tudi dela, pod katerim se s psevdonimom Robert Galbraith podpisuje J.K. Rowling.

Tako si se pritihotapil k meni, s kislino,
Ki mi razžira drob, mi ukradel, kar najbolj cenim.
Da, žal, ukradel: temačen strup v moji krvi,
Kuga, žal, prijateljstva, ki naju je vezalo.

Sviloprejka je zajeten kos branja, ki ga lahko predelate tudi v enem sedenju. Rowlingova nadaljuje serijo o delu zasebnega detektiva, bivšega vojaškega preiskovalca in sina slavnega rock zvezdnika, Cormorana Strika (pred časom smo lahko brali Klic kukavice). Gre za krimič, za katerega se zdi, da v središču zagotovo ni zločin kot tak, temveč gre v prvi vrsti za zgodbo o Striku. Mnogo je namreč delov Sviloprejke, ki za sam potek razreševanja detektivske uganke niti najmanj niso pomembne, pa so tam. In nič ne motijo, temveč preprosto delujejo kot načini, s katerimi avtor skozi serijo gradi karakter glavnega junaka. Mi pa ga skozi branje kot stranski produkt takšnega pisanja počasi in zanesljivo vzljubimo in ga popolnoma posvojimo, se z njim strinjamo in stiskamo pesti v trenutkih, ko mu gre za nohte. Strike je junak, ki mu nikoli ni bilo potrebno iskati pozornosti. Avtorica je njegovo anonimnost rešila tako, da mu je dala slavnega očeta. Nikakor ni zgolj slehernik, tudi med zasebnimi detektivi ne. In če je v prvi knjigi serije še lepodušniško zavračal iskanje povezav s slavnim imenom, je v Sviloprejki prestopil tudi ta breg in izkoristil poznanstva. Zadržano in ne neposredno, a vseeno jasno in razločno. Še vedno gre za junaka, ki si preko vsega prizadeva priti do resnice, čeprav ga k njej vodijo le občutki. Prav ta občutek je tista magičnost klasičnega junaka, ki na vso moč privlači. Junaka, ki je iskren tudi takrat, ko izkorišča. Strike je preprosto vzljubljiv. V njem najdemo tako klasičnega detektiva, recimo Sherlocka Holmesa, ki ima tisto več logičnega razmišljanja od ostalih, da zato vidi povezave drugače in hitreje, kot tudi medicinskega detektiva dr. Housa. Ikonografija sodobnega šepajočega detektiva se mi zdi v tem primeru skoraj načrtna. Strike deluje kot skrbno zgrajen lik, na katerega še čakamo, da mu vsaj malo spodrsne. To bo, sem prepričan, stvar ene od naslednjih knjig serije. In ni nujno, da mu bo kakor koli škodilo.

Mimogrede, glede na napovedi na uradnem spletnem mestu, bo nadaljevanje prišlo že čez dober mesec.

Sviloprejka nam ponuja zgodbo o detektivu, ki se tokrat poda na lov za izginulim pisateljem. Za mrtvim pisateljem. Za pisateljem, ki je bil izjemni ekscentrik in v čigar okolici so bili ljudje raznovrstnih karakterjev (beri: marsikateri od teh bi lahko bil morilec). In predvsem za pisateljem, ki je tik pred smrtjo dokončal roman, v katerem si je privoščil vse glavne osebke iz moje prejšnje povedi. Strike se torej poda na dolgo in težko pot odkrivanja tega, kdo stoji za Ownovim umorom. Pri reševanju problemov pa mu na pomoč priskoči tudi asistentka Robin, katere karakter se v resnici razvije skoraj globlje kot Strikov. Branje je napeto, rdeča nit se ne izgublja in zasuki so povsem vredni dobrega krimiča. Knjiga je odlično čtivo. 

''Briga me njegova knjiga. Nisem je prebrala,'' je dodala. Roke so se ji tresle.

Poleg Strika kot dobro zasnovanega lika imamo tudi učinkovito zgodbo. Ta nas pelje v temačne, prenarejevalske, preračunljive in zamerljive odnose, ki jih v svojih zasebno-profesionalnih povezavah spletajo pisatelji, založniki, uredniki, privrženci, bralci in njihove družine. Torej je to še en tekst, ki nam poleg dobre kriminalke ponudi tudi zgodbo, ki se ukvarja s pisateljevanjem in izdajanjem knjig. Že v Resnici o aferi Harry Quebert smo brali nekaj podobnega. A tule ne v obliki metafikcije temveč v neposredni fikciji sami. Tudi zgolj iz tega vidika je Sviloprejka zanimivo branje. Pa ne zato, ker bi s tem spoznavali resnico založniško-pisateljskih odnosov, temveč zato, ker vsaj v neki minimalki lahko predpostavljamo, da nam je avtor želel o tem podati svoje mnenje. In še s povsem drugega ali drugih zornih kotov, kot se je to dogajalo pri Harryju Quebertu. Učinkovita zgodba ne hiti, a tudi ne hodi tja, kamor naj ne bi šla. V tem smislu se mi zdi, da velja žanr za toliko bolj dosledno neizprosnega. Tu je zgodba razvita povsem elegantno, počasi koplje in gazi po odnosih, medtem pa fokus prenese na rokopis Bambyx Mori (tisti, ki ga je žrtev napisala tik pred smrtjo). In Bambyx Mori je Sviloprejka.


Sviloprejka, vir slike: en.wikipedia.org, CSIRO, CC BY 3.0

Čar drugega dela serije o Cormoranu Striku je sestavljen iz vsega omenjenega. Zgodba je bolj razgibana in prostora si je avtor vzel dovolj, da gre tudi v smeri, ki se ne vežejo neposredno na osrednjo zgodbo, a pripomorejo k širši pripovedi o Striku in njegovi pomočici Robin. Takšna dela na nek način postavljajo nove kriterije kriminalnega romana in ga premikajo še bolj proti drami. Sviloprejka poleg razburljivega zapleta z inteligentnim ozadjem ponuja tudi intrigantne študije odnosov v založništvu in med pisatelji, k temu pa pridajte razvoj glavnih dveh likov, ki ju bo serija vzela s sabo v nove izdaje. Če je avtor želel v prvi vrsti zabavati in v drugi narediti prostor prihodnjim zgodbam, je tu glavni dodatek v opisovanju odnosov, v katerih je, jasno kot beli dan, zelo vpleten tudi avtor sam.

Knjiga, pri kateri lahko brez težav spreminjate načrte in se je lotite kjer koli. Ne bo razočarala.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Preživetje: v gozdu in zunaj gozda

vir slike: miszalozba.com Preživetje, ki ga naslavlja Igor Karlovšek v svojem novem romanu, se lahko bere na različne načine. Vsaj dva sta takšna, ki ju je uspešno ujel med platnice in v razumevanju napetosti med njima je trik kvalitete njegovega pisanja, ki mu je potrebno ob bok postaviti tudi zelo smelo ukvarjanje z detajli in suspenz, ki bi ga zavidali tudi marsikateri drugi pisatelji. A o vsem tem kasneje. Tule se zdi, da je slovenska izvirna mladinska proza dobila še en odličen roman. Preživetje pripoveduje o odraščanju najstnika, ki se trudi dokazati očetu in sošolcem , seveda tudi samemu sebi. In avtor v svojem pripovednem loku pozornost usmeri na motive mladih športnikov, zahtevnih očetov, nepredvidljivih razmer v šoli in odločnega, razumnega mladostnika, ki se odloči, da bo potegnil črto pod preteklost, da bo zaživel neobremenjeno prihodnost. Preživetje je tudi fizično preživetje, pustolovska in akcijska zgodba, ki se uspešno izogne pastem banalnosti, a bolj kot junaka z

Absolutno resnični dnevnik Indijanca s polovičnim delovnim časom: iz rezke in nazaj

vir slike: emka.si Povsem nezateženo napisan mladinski žanr, ki se mu uspe izogniti občutku, da bi te že na prvi vtis rad nečesa naučil. To bi lahko na kratko napisal o Absolutno resničnem dnevniku Indijanca s polovičnim delovnim časom . A tako kot se za dolg naslov, pa tudi za fino branje spodobi, je prav, da grem nekaj dlje. Knjiga Shermana Alexieja je pred meseci izšla v zbirki Odisej in je prijetna kombinacija branja o odraščajočem najstniku, ki ima težave s tem, da v svojo okolico umesti samega sebe, svoj odnos do prijateljev, zaljubljenosti, svoje želje po umetniškem ustvarjanju in navezanost na družino. In odnosom do rezervata . Junior je Indijanec, ki je doma v rezervatu Spokane, a njegov pogled seže dlje od priklenjenosti na preteklost in segregacijsko določenost, ki mu jo odreja družba . Protagonist Absolutno resničnega dnevnika je mladi Junior. Pardon, Arnold. Gre za povsem običajnega Indijanca, ki je doma v rezki, kot jo kliče. V indijanskem rezervatu Spokane, kjer s

Solze so za luzerje in branje mladinskega čtiva

Mladinska čtiva so čtiva, ki naj bi bila primerna, ustrezna ali kaj podobnega, mladini. Mladim bralcem. To pomeni, da naj bi mlade nagovarjala z stilom, tematiko in problematiko. Predvsem slednje je največkrat nepriljubljena zabava, saj se v resnici nihče ne želi preveč pogovarjati o težkih temah in siliti mladino, ki – čeprav so to verjetno stereotipi – stremi k zabavnejšemu preživljanju prostega časa, da bi se spraševala o problemih resnega sveta. Hkrati pa ima mladinska književnost tudi pomembno nalogo, da ohrani bralce. Zakaj ohrani? Zdi se mi, da je ravno najstniško obdobje tisto, ki pokosi največ bralcev kot takih. V otroštvu s(m)o starši precej zainteresirani za to, da naši malčki brskajo, listajo, se učijo brati, jim beremo tudi sami in smo navdušeni, ko sami prvič, brez zunanjih vzpodbud pokažejo zanimanje za knjige. Kasneje se malo zalomi, verjetno zaradi marsičesa. In, če se dobro spomnim mojih najstniških let, se je kmalu dobro videlo, kdo je v knjigah prepoznal sopotnice i

Krive so zvezde: branje, ki se mora zgoditi

Verjetno nikdar ne bom pozabil tistega večera. Kot tudi ne tistih nekaj dni, ki so sledili. Bilo je poletje, nekaj let nazaj, ko sva si privoščila ogled filma pod zvezdami. Na Ljubljanskem gradu. Po ogledu je nastopila tišina. Ni bilo prijetnega čebljanja ob spustu z gradu. Tiha sva bila midva, tihi so bili ostali. Svoje je naredila spokojnost noči, a običajno je tudi ta nemočna, ko si je treba kaj povedati. Tu je bilo potrebno molčati. Ko se besede dotikajo neke teme, se od nje odbijajo. In delček nje odnesejo nazaj, ga izgubijo in se vrnejo k njej po novega. To je refleksija. Tiste noči sem misli Nič. Besede so skušale odboj Niča. In se vračale nazaj prazne. Evforija, ki je ob tem nastajala, ni bila nedolžna. Puščala je sled tesnobe, neizrekljive lepote in ponižnosti. In to je edinole, kar sem, sva in smo dojeli tistega večera. Nekatere izkušnje so tako silovite. Tistega večera sva si ogledala Iñárritujev film Biutiful . Javier Bardem je odigral carsko. S takšno silovitostjo zadane

Nikoli ne reci, da te je strah: o Poti

Se mi zdi, da imam v spominu herojske pripovedi o umetnikih, pisateljih, znanstvenikih, za katere so pravili, da so mnogo pred svojim časom. Da so spregovorili o rečeh, ki jih je večina od prisotnih opazovalcev dojela šele mnogo kasneje. Zato te reči in način, kako so jih podali, upravičeno nanje svetijo z žarometi, jih delajo za tiste prve med enakimi. In o njih je veselje pisati, ker izstopajo; ker so zaslužni za nekakšen napredek, ker so primus inter pares. A o teh danes ne bom. Danes je čas, ko branje in pisanje za prihodnje rodove nima pravega prostora, ker je preveč gnoja v Avgijevem hlevu tokratnega vsakdana. Potrebno je pisati, razmišljati in brati za današnji čas. Živeti globlje misli, ker postrganost teh, ki so kot naplavine tukajšnjosti na čelu zmagoslavij neumnosti in nespameti, žanje svoje zmagoslavje povsod, kjer bi po toliko in toliko letih humanizma morala obstajati neka strpnost, ljubezen do svobode drugega in preprosto dejstvo, da bi lahko vsakdo živel na način, ki ga