Preskoči na glavno vsebino

Trije možje se klatijo: o tem, zakaj je potrebno brati Jeroma K. Jeroma


Zapis je bil predhodno objavljen v Outsiderju - reviji, ki presega meje. Toplo jo priporočam v branje; Nina, hvala za dovoljenje za objavo  http://outsider.si/ 


Trije možje se klatijo je eden zadnjih knjižnih naslovov, ki je našel pot v moje roke. Napisal jo je Jerome Klapka Jerome (1859 – 1927). In povsem mešani občutki me navdajajo, ko razmišljam o sodbi.

Povsem mešani. In pri tem nisem edini.

vir slike: bralnaznacka.si


Že dvanajst let mineva, odkar je The Guardian, spletišče, ki ni kar vsevprek zanemarljivo glede pisanja o kulturi in knjigah, objavil lestvico stotih največjih romanov vseh časov. Takšni seznami sicer niso nikakršna redkost, a vseeno je vsake toliko prijetno pogledati nanje. In na tem dotičnem seznamu najdemo tudi Jeromovo delo. Na triintridesetem mestu, za dr. Jackyllom in mr. Hydeom ter pred Dorianom Grayem.

Težava, ki jo ima tu knjiga Trije možje se klatijo, je predvsem, da je na tem seznamu ni. The Guardian je na seznam dodal predhodno Jeromovo knjigo, Trije možje v čolnu. Trije možje se klatijo pa je nadaljevanje dogajanja, ki je predstavljeno v Treh možev v čolnu, kjer se Jerome z dvema prijateljema poda na avanturo po reki Temzi. Marsikateri seznam, seveda še posebno tisti, ki se ukvarjajo s komedijami, ne bo pozabil na to vrhunsko zabavno čtivo. Trije možje se klatijo pa želi biti natanko tako uspešna, zabavna, pronicljiva, satirična, tragikomična, polna uvidov, pred svojim časom in kratkočasna ter v svoji siceršnji larpurlartistični neuporabnosti dodajati literarno patino situacijam, ki so sicer lahko povsem mimobežne. Trije možje v čolnu prinesejo vse našteto. In v malodane vseh delih Jeromu to uspe tudi v Trije možje se klatijo. Kar je večidel vzrok mojih zgoraj omenjenih mešanih občutkov, je predvsem to, da pri slednji s seštevanjem posameznih delov ne pridemo do celote. Knjiga ni nikakršen presežek v literarnem smislu, to ni nobena skrivnost, vendarle pa bi bilo vse drugače, če bi Trije možje se klatijo imeli jasno rdečo nit. Kar jim manjka v primerjavi s predhodnico, je pravzaprav reka Temza. Zato je branje malce manj prijetno kot bi lahko bilo. A ob ostrini in cinizmu, ki ga najdemo – V tej knjigi ne bo nikakega koristnega znanja – je na mestu vprašanje, ali ni Jerome tega nemara storil nalašč.

A vsled teh negativnosti se lahko k Trije možje se klatijo pripeljemo povsem z druge strani. In najdemo nekaj zares mojstrskih, naravnost briljantnih momentov, na katere naletimo ob branju.

O teh torej.

Gre za potopisno pripoved o Harrisu, Georgeu in Jeromu, ki se odločijo, da bodo naredili spremembo in se odpravijo na celino, v prvi vrsti v Nemčijo. In prva zanimivost je ta, da delo, objavljeno v 1900, svojo aktualnost še ali zopet danes kaže v tem, da ponuja tudi branje o kolesih, kolesarjenju in kolesarski opremi. Kot ob izidu, je tudi danes kolesarjenje eno glavnih rekreacijskih sredstev večine ljudi (srednjega razreda, pravijo). To, kako se naši trije junaki pripravljajo na pot, mimogrede pospremijo s filozofijo ergonomsko oblikovanih sedežev in to, čemu so namenjeni. V tem pogledu je Jeromov način čista klasika, ki trpko nastavlja ogledalo kolesarskemu modus vivendi. Sproščeno v svoji sto let stari sodobnosti. 

In ko se človek prebija po mnogih zgodbah, pripetljajih in spominih te trojke, nekje vmes Jerome postreže s sestavkom, za katerega se zdi, da ga je šele nekje po tretjini napisanega dojel kot nujnega. Tudi ta del je genialen. Ne gre namreč za klasično potopisno knjigo o potovanju treh moških po srednji Evropi, in v izogib takšni rabi spiše nujen ovinek. Tu se strogo ogradi od vseh uporabnosti, ki bi lahko sledile iz vsebine te knjige. Nič praktičnega ni v njej. Jerome povzame, da bi o Schwarzwaldu sicer lahko lepo in podrobno pisal, ga opisal, a bi s tem bralcu ne napravil nikakršne usluge. Takšen opis, pravi, bi ne dosegel več, kakor da bi vam posredoval vtis, ki je v preprostih besedah mnogo bolje povzet v skromnem vodniku. In tule, natanko tule v zraku obtiči nezapisana gesta – ta knjiga ni nikakršen skromni vodnik. Zaradi te samozavesti, ki je pri Jeromu kot avtorju prisotna v vsakem stavku, je knjiga super. Ne glede na to, kako vzdihujemo nad slabim slogom, nad zastiranji, ki jih vleče v prevelike globine, da bi znali nazaj na površje in nad nepovezanostjo vsega napisanega, vse skupaj zablesti v takšnih pretencioznih, čeprav nezapisanih gestah. Vicev namreč nikdar niso dobro pripovedovali ljudje s nizko samozavestjo.


vir slike: it.wikipedia.org


In še tretji razlog, zakaj je potrebno Trije možje se klatijo brati: Nemci in Nemčija. Kritika Nemcev in Nemčije. Med situacijsko umeščene bolj ali manj posrečene skeče je Jerome vpletel odličen popis tega, kaj meni o Nemčiji. Potovanje po tuji deželi izzove ta in ona presenečenja, a Jerome s svojim neprikritim občudovanjem napravi izjemno kritiko duha neke dežele. Skozi svoj pogled, pogled drugega. Zunanjega. Povsem nepričakovano se nam odpre kontrast z delom, o katerem sem pisal v prejšnji številki revije, ki jo držite v rokah. Zweig je v Včerajšnjem svetu ponujal insiderske informacije o zeitgeistu, kjer in ko Jerome nastopa kot outsider. A vendarle ne toliko kontrast kot komplement. O Jeromu, ki je odlično pisal o Nemcih, so ob smrti v in memoriam v ljubljanskem Narodnem dnevniku leta 1927 pripisali nestanovitnost in povezali, da samo na ta način je spoznal svet in brez temeljitega poznanja sveta bi kot humorist ne bi bil dosegel nikdar tega, kar je, naslika pomembno podobo. O Nemčiji piše z zavzetostjo navdušenca nad redom, ki je nad vsem. V Nemčiji vdihavaš ljubezen do reda že s samim zrakom, v Nemčiji si dajejo otroci takt z ragljicami in tudi nemška ptica je prišla tako daleč, da rajši prebiva v škatli in z zaničevanjem gleda na neomikane izobčence, ki še vedno gnezdijo po drevesih in živih mejah. Red kot ločitev na prav in narobe. In tu pozornemu branju ne uide Jeromova prerokba, da se bo lepega dne našel nemški državnik, ki bo sestavil določbo in izkoristil podrejenost nemškega naroda postavi svojim nameram. Danes vemo, da je okoli trideset let po izidu Trije možje se klatijo takšen državnik tudi našel pot na politični vrh Nemčije. In potem je tudi vrag odnesel šalo.

A vrnimo se za trenutek nazaj k Jeromovemu redu, kot nastopa v kontekstu knjige. Tu je sila pomemben. A le zaradi reda samega. Pač pa v aplikaciji na nujnost popotniške – ali klateške - izkušnje. Red je nekaj, kar kršimo. Obiskati narod, ki ga red tako močno definira, pa pomeni imeti dobro popotniško izkušnjo. Ker tu zlahka sledimo Jeremyju Nicholasu, ko v označevanju Jeromejevega dela navaja zgodbo Milesa Kingtona. V tej slednji ujame kolega Basila, ki se je ravno vrnil s počitnic, ga vprašal, kako je bilo, in v odgovor dobil: Obupno. Nič ni šlo narobe. Zgolj na ta način je potrebno brati vse, kar Jerome napiše o Nemčiji, brez fige v žepu. In tega je mnogo, mnogo dobrega.

Nemara je največji poklon, ki ga je Jerome dal Nemcem, tako hkrati tudi največji posmeh, ki ga je v brk poslal prav svojim rojakom. Izvorno v naslovu pravi Three man on the bummel. Če odmislimo uporabo v The Pall Mall gazette (1891) je bil Jerome prvi, ki je v angleški literaturi uporabil besedo Bummel. Nemško besedo, neznano in neuporabljeno v angleško govoreči družbi. Nekaj, kar imenuje klatenje in kar ga z nedorečenostjo cilja loči od običajnih popotovanj ali turizma. A kaj je Jerome v resnici želel z uporabo besede Bummel, ostaja uganka: ironija od prve do zadnje strani ali iskreno občudovanje nemškosti, niti ni pomembno. Vsekakor pa poklon klateštvu kot se šika.

✭✭



Obišči tudi:

Bukla
Didakta
celotno besedilo na Project Gutenberg
Tisa blog
Jerome K. Jerome Society
Goodreads

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Preživetje: v gozdu in zunaj gozda

vir slike: miszalozba.com Preživetje, ki ga naslavlja Igor Karlovšek v svojem novem romanu, se lahko bere na različne načine. Vsaj dva sta takšna, ki ju je uspešno ujel med platnice in v razumevanju napetosti med njima je trik kvalitete njegovega pisanja, ki mu je potrebno ob bok postaviti tudi zelo smelo ukvarjanje z detajli in suspenz, ki bi ga zavidali tudi marsikateri drugi pisatelji. A o vsem tem kasneje. Tule se zdi, da je slovenska izvirna mladinska proza dobila še en odličen roman. Preživetje pripoveduje o odraščanju najstnika, ki se trudi dokazati očetu in sošolcem , seveda tudi samemu sebi. In avtor v svojem pripovednem loku pozornost usmeri na motive mladih športnikov, zahtevnih očetov, nepredvidljivih razmer v šoli in odločnega, razumnega mladostnika, ki se odloči, da bo potegnil črto pod preteklost, da bo zaživel neobremenjeno prihodnost. Preživetje je tudi fizično preživetje, pustolovska in akcijska zgodba, ki se uspešno izogne pastem banalnosti, a bolj kot junaka z

Absolutno resnični dnevnik Indijanca s polovičnim delovnim časom: iz rezke in nazaj

vir slike: emka.si Povsem nezateženo napisan mladinski žanr, ki se mu uspe izogniti občutku, da bi te že na prvi vtis rad nečesa naučil. To bi lahko na kratko napisal o Absolutno resničnem dnevniku Indijanca s polovičnim delovnim časom . A tako kot se za dolg naslov, pa tudi za fino branje spodobi, je prav, da grem nekaj dlje. Knjiga Shermana Alexieja je pred meseci izšla v zbirki Odisej in je prijetna kombinacija branja o odraščajočem najstniku, ki ima težave s tem, da v svojo okolico umesti samega sebe, svoj odnos do prijateljev, zaljubljenosti, svoje želje po umetniškem ustvarjanju in navezanost na družino. In odnosom do rezervata . Junior je Indijanec, ki je doma v rezervatu Spokane, a njegov pogled seže dlje od priklenjenosti na preteklost in segregacijsko določenost, ki mu jo odreja družba . Protagonist Absolutno resničnega dnevnika je mladi Junior. Pardon, Arnold. Gre za povsem običajnega Indijanca, ki je doma v rezki, kot jo kliče. V indijanskem rezervatu Spokane, kjer s

Solze so za luzerje in branje mladinskega čtiva

Mladinska čtiva so čtiva, ki naj bi bila primerna, ustrezna ali kaj podobnega, mladini. Mladim bralcem. To pomeni, da naj bi mlade nagovarjala z stilom, tematiko in problematiko. Predvsem slednje je največkrat nepriljubljena zabava, saj se v resnici nihče ne želi preveč pogovarjati o težkih temah in siliti mladino, ki – čeprav so to verjetno stereotipi – stremi k zabavnejšemu preživljanju prostega časa, da bi se spraševala o problemih resnega sveta. Hkrati pa ima mladinska književnost tudi pomembno nalogo, da ohrani bralce. Zakaj ohrani? Zdi se mi, da je ravno najstniško obdobje tisto, ki pokosi največ bralcev kot takih. V otroštvu s(m)o starši precej zainteresirani za to, da naši malčki brskajo, listajo, se učijo brati, jim beremo tudi sami in smo navdušeni, ko sami prvič, brez zunanjih vzpodbud pokažejo zanimanje za knjige. Kasneje se malo zalomi, verjetno zaradi marsičesa. In, če se dobro spomnim mojih najstniških let, se je kmalu dobro videlo, kdo je v knjigah prepoznal sopotnice i

Krive so zvezde: branje, ki se mora zgoditi

Verjetno nikdar ne bom pozabil tistega večera. Kot tudi ne tistih nekaj dni, ki so sledili. Bilo je poletje, nekaj let nazaj, ko sva si privoščila ogled filma pod zvezdami. Na Ljubljanskem gradu. Po ogledu je nastopila tišina. Ni bilo prijetnega čebljanja ob spustu z gradu. Tiha sva bila midva, tihi so bili ostali. Svoje je naredila spokojnost noči, a običajno je tudi ta nemočna, ko si je treba kaj povedati. Tu je bilo potrebno molčati. Ko se besede dotikajo neke teme, se od nje odbijajo. In delček nje odnesejo nazaj, ga izgubijo in se vrnejo k njej po novega. To je refleksija. Tiste noči sem misli Nič. Besede so skušale odboj Niča. In se vračale nazaj prazne. Evforija, ki je ob tem nastajala, ni bila nedolžna. Puščala je sled tesnobe, neizrekljive lepote in ponižnosti. In to je edinole, kar sem, sva in smo dojeli tistega večera. Nekatere izkušnje so tako silovite. Tistega večera sva si ogledala Iñárritujev film Biutiful . Javier Bardem je odigral carsko. S takšno silovitostjo zadane

Nikoli ne reci, da te je strah: o Poti

Se mi zdi, da imam v spominu herojske pripovedi o umetnikih, pisateljih, znanstvenikih, za katere so pravili, da so mnogo pred svojim časom. Da so spregovorili o rečeh, ki jih je večina od prisotnih opazovalcev dojela šele mnogo kasneje. Zato te reči in način, kako so jih podali, upravičeno nanje svetijo z žarometi, jih delajo za tiste prve med enakimi. In o njih je veselje pisati, ker izstopajo; ker so zaslužni za nekakšen napredek, ker so primus inter pares. A o teh danes ne bom. Danes je čas, ko branje in pisanje za prihodnje rodove nima pravega prostora, ker je preveč gnoja v Avgijevem hlevu tokratnega vsakdana. Potrebno je pisati, razmišljati in brati za današnji čas. Živeti globlje misli, ker postrganost teh, ki so kot naplavine tukajšnjosti na čelu zmagoslavij neumnosti in nespameti, žanje svoje zmagoslavje povsod, kjer bi po toliko in toliko letih humanizma morala obstajati neka strpnost, ljubezen do svobode drugega in preprosto dejstvo, da bi lahko vsakdo živel na način, ki ga