Preskoči na glavno vsebino

Nespečni: o ljubezni in brez imen

vir slike: emka.si
Goran Stojičić je v pogovoru za srbski portal Crna ovca izjavil, da je sam črna ovca postal s trenutkom, ko je o ljubezni začel pisati drugače, v vseh njenih niansah, o katerih piše z minimalnim številom besed. In s tem opravil tudi enega najkrajših povzetkov svoje zbirke kratkih zgodb Besani, ki je pred kratkim izšla tudi pri nas. Knjigo so v prevodu Tatjane Cestnik oskrbeli pri Mladinski knjigi pod naslovom Nespečni.

V zbirki nas pričaka 35 zgodb, ki so zgrajene na različne načine. Različnih dolžin, različnih oseb in krajev, različnih potekov časa. Zgodbe, v katerih se zdi, da ne gre česar koli predpostavljati; zgodbe, ki znajo presenetiti. Večina njih odgovarja vprašanjem ljubezni. Razmerij, osamljenosti, tesnobe, prilagajanja in trpljenja. Nadnaravnih moči, ki jih daje ljubezen in nemogočih odločitev, ki jih zaradi nje sprejmemo. Je pa tudi knjiga, ki ima navodilo za branje. In tam najdete priložnost, da vsaki zgodbi dodate tudi glasbo, ki jo je avtor izbral. S tem branje dobi nove interpretacijske razsežnosti. Če ste pripravljeni temu slediti seveda. Ni pa nujno. Je pa zanimivo, kako sem ravno nedavno bral Davorina Lenka, ki je še mnogo bolj vsebinsko zvezal glasbeni in besedni izraz. In če bi se mi kje zdelo mnogo bolj potrebno posamezne besede opremiti z glasbo, je to pri Beli pritlikavki. Tule, v Nespečnih, učinkuje tudi brez.

Knjigo Nespečni lahko berete kot vsako drugo. Udobno se namestite in začnete. Z nekaj dodatnimi koraki pa zelo hitro in preprosto postane multimedijska.

Massive Attack, Tom Waits, Bryan Ferry, Tears for Fears, Air, Morphine, Alice in Chains, David Bowie, Depeche Mode, Amy Winehouse, tudi PJ Harvey, Roy Orbison in Nick Cave ter ostali peljejo
v zbirko večkrat kompleksno in dobro premišljeno zgrajenih kratkih zgodb. Redkokatera se zdi, da deluje na prvo branje. Tenzije, s katerimi se ukvarjajo, so življenjske, junaki teh zgodb pa smo lahko tudi bralci sami. Prežeti s konflikti, sami in v družbi, vidni in nevidni. V Padcu spremljamo moškega, ki se vrže s stolpnice in opazuje življenje v nadstropjih, na koncu ga pričaka prebujenje in novica, ki je bila natanko enaka tisti, ki ga je pognala v skok. Ciklično, igrivo sledi med sanjami in budnostjo, preroškosti sanj in usodnega determinizma. Tako kontrastiranje s sanjami je še bolj vidno v 02:10, kjer pa je v ospredju osamljenost. In z njo navezanost na drugega. A ne le navezanost, v Barvah ima junakinja odnos do mame in predvsem očeta, nič kaj zdrava navezanost. Ki je prignana do ekstrema tudi v Potovanju, zgodbi o tem, kako daleč bi šli, da bi ugajali in obdržali drugega. Nekatere v ospredje porivajo tudi videz, ki je lahko povsem oddaljen od prave podobe. V Otroku nam pokaže, kako ne vemo, kaj se odvija za zidovi doma, Spomini pripovedujejo o načinu, kako posebno lahko poteka skupno življenje v izjemnem nasebju, popelje pa v iztek hrepenenja po pravi ljubezni.

- Me ne boš nikoli zapustil?
- Ne bom. Ti mene?
- Nikoli!
- Rada te imam!
- Jaz tebe.

Tu so tudi zgodbe, ki imajo osrednji motiv v srečanju. Koraki, zelo lepa, skoraj lirična pripoved o korakih, ki jih naredimo v vsakdanu in nemara pripeljejo do prijetnega srečanja, tudi Strah pred višino peljejo v srečanje, ki je pozdravil tudi globoko zasidran strah. Ali pa v Dimu, ki govori o srečanju, ki ga nikdar več ni bilo. Ali v Času, ki je še ena ljubezenska zgodba. O tem, kako lahko nekoga spoznaš in se vanj zaljubiš, še preden ga srečaš. In v Bogu, ki je zelo subtilna in večsmerna zgodba o življenju, ki obrača na glavo vse; pa v Paru, izjemni kratki zgodbi o dveh popolnoma komplementarnih osebah, ki se nikdar nista srečali. Nevzdržno hrepenenje, ljubezen, ki je ni, zbujena s preprostim finalnim stavkom, ki je na glavo obrnil vse ostalo. Zgodb, v katerih je s pomočjo takšnega punchlina avtor na koncu spreobrnil vsebino, tudi ne manjka. Že v Mami na ta način pelje na mišljenje usode in življenju, ki tako ali drugače najde pot. Toliko bolj močno v Čutilih, kjer vse do konca zelo kratke zgodbe ne veš, da je protagonist pravzaprav slep. Tega ne pričakuješ. Nikakor ne. Kako dobro zna Stojičić prepričati in narisati resnične podobe, je moč brati tudi v Oni, zgodbi o samoti, moči domišljije, ki poetično pelje v druge svetove in tja ponese tudi bralce. Toliko bolj v smer magičnega gre čudovita zgodba Ponedeljek, ki govori o tem, kako se je potrebno okleniti najpomembnejših reči, ki v svojem pomenu in spominu življenje šele učasujejo. Seveda je tudi tu vezje ljubezen. Kot tudi v naslednji, Stanovitnost, kjer bi strogo oko našlo tudi kritiko prilagajanja v odnosu. In veliko simboliko v Steni, kjer junaka po tem, ko ju je dolgo časa ločevala stena in sta sedaj srečna v istem stanovanju, natanko to steno tudi obdržita, čeprav bi jo lahko tudi podrla. Tu je tudi malce črnohumorna in pobalinska pripoved Samomor, ki premeša sanje o samomoru, preprečevanje samomora kot razlog vztrajanja v razmerju in konec zgodbe, ki napoveduje samomor, a ga v samem zaključku avtor hudomušno prepreči. Tej sledi izjemno resna in cinična Počitnice, kjer tašča s svojo smrtjo do konca izpolni zetov pragmatizem. Punchline mu odlično služi tudi v zgodbi Delirij, ki misteriozni zgodbi, ki spominja na slovit začetek tistega Abre los ojos prida povsem zemeljsko komponento in trivializira magijo v običajnost.

Vstal je, stopil h komodi in vzel baterijo iz ure le nekaj sekund prej, preden bi se kazalca prekrila. Vrnil se je v posteljo, jo pobožal po čelu, se nasmejal in ji poljubil dlan.

Stojičić se je v svojih zgodbah nemalokrat poigral tudi z dvojnimi pomeni, prenosom kontekstov in menjavo zornih kotov. Iz tega tako nastanejo zgodbe, kot so 11 000, ki postane količina časa in prostora; pa Devet, ki kot mikrozgodba različno vpleta to število. V Stopala skozi majhen detajl prikaže življenjsko zgodbo, v Ljubezni skozi barvo poveže žalostne usode ljudi, ki se srečajo. Beremo tudi o dvojnosti Pepela, v katerem žalost večine zgodbe prereže z optimizmom metafore najlepšega drevesa. Povsem drugače, gibko in živo življenje skozi dialektiko ljubezni in sovraštva prikaže dialog v Srajci. In v Receptu, kjer v amorfno obliko zameša strast do telesa s strastjo do kulinarike. Konec koncev je tu tudi odlična zgodba Nevidna, kjer dialog med njo in njim o tem, kako je ona v razmerju postala nevidna, on pa v resnici ne dojame, da je nima poleg sebe. Torej miniaturka, ki se igra z dobesedno in alegorično nevidnostjo in ima rezultat v tako pogosti osamljenosti. Spominja me tudi na branje Čipsa in telenovele. Ali Neumanove Stvari, ki jih ne narediva.

- O čem je pisal?
- O ljubezni.
- O ljubezni?
- Ja. Nekoč so pisali o tem. In brali.

Tako za povrh preostane še nekaj drugih. Od skoraj naslovne, ki se dotakne življenj dveh nespečnih, do mnogo bolj pomenljivega Romana, v katerem je moč izslediti tudi metafikcijo, kjer Stojičić prikaže tegobe pisateljev pri iskanju zgodbe. Z glavno idejo, da te v končni fazi nikdar ne izrazijo življenja pisatelja samega, dasiravno on sam vanje aktivno vpleta deklarirano avtobiografske elemente. Odločitev za znanstveno fantastiko ob koncu je tako vsaka avtorjeva odločitev, neprisiljena in arbitrarna. V tej luči pa je po mojem mnenju treba brati tudi sklepno zgodbo, Preteklost: odločitev, da bodo to zgodbe o ljubezni, ki jo tule na koncu spretno kontrastira s povsem robotsko futuristično vizijo brezosebne in tako pesimistične družbe leta 2084. V čas, ko se o ljubezni ne razmišlja več. In, takole, za nazaj gledano, je prav zato meni najljubša prav Pogodba, Stojičićeva variacija na Faustovo temo.


Goran Stojičić je v Nespečnih nanizal zbirko pravzaprav čudovitih zgodb. Malodane vse se ukvarjajo z dvojino, partnerskimi odnosi, ki so in ki manjkajo. S tišino in hrupom. V kratkih besedilih, ki ponekod ne presegajo dveh strani, uspe nanizati življenje ali dve, jih opremi z liričnim popisom občutja svojih junakov ali skozi privid zgolj mimobežnega opazovalca. Zgodbe z glasbo. Redkokdaj na prvo branje, pogosto izkoriščajo bogato semantiko jezika, moči besed in domiselno montažo zgodb. Pripovedi, ki šele v finalnem sunku dobe želeni učinek ali takšne, ki prepletajo različne motive vzdolž celotnega besedila. Zgodbe, v katerih ni niti enega imena. Le dogodki, pogovori, misli, sanje in srečanja.


✭✭✭✭


Obišči tudi:

Recenzijski izvod je priskrbela založba Mladinska knjiga. Konteksti se zahvaljujejo.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Preživetje: v gozdu in zunaj gozda

vir slike: miszalozba.com Preživetje, ki ga naslavlja Igor Karlovšek v svojem novem romanu, se lahko bere na različne načine. Vsaj dva sta takšna, ki ju je uspešno ujel med platnice in v razumevanju napetosti med njima je trik kvalitete njegovega pisanja, ki mu je potrebno ob bok postaviti tudi zelo smelo ukvarjanje z detajli in suspenz, ki bi ga zavidali tudi marsikateri drugi pisatelji. A o vsem tem kasneje. Tule se zdi, da je slovenska izvirna mladinska proza dobila še en odličen roman. Preživetje pripoveduje o odraščanju najstnika, ki se trudi dokazati očetu in sošolcem , seveda tudi samemu sebi. In avtor v svojem pripovednem loku pozornost usmeri na motive mladih športnikov, zahtevnih očetov, nepredvidljivih razmer v šoli in odločnega, razumnega mladostnika, ki se odloči, da bo potegnil črto pod preteklost, da bo zaživel neobremenjeno prihodnost. Preživetje je tudi fizično preživetje, pustolovska in akcijska zgodba, ki se uspešno izogne pastem banalnosti, a bolj kot junaka z

Krive so zvezde: branje, ki se mora zgoditi

Verjetno nikdar ne bom pozabil tistega večera. Kot tudi ne tistih nekaj dni, ki so sledili. Bilo je poletje, nekaj let nazaj, ko sva si privoščila ogled filma pod zvezdami. Na Ljubljanskem gradu. Po ogledu je nastopila tišina. Ni bilo prijetnega čebljanja ob spustu z gradu. Tiha sva bila midva, tihi so bili ostali. Svoje je naredila spokojnost noči, a običajno je tudi ta nemočna, ko si je treba kaj povedati. Tu je bilo potrebno molčati. Ko se besede dotikajo neke teme, se od nje odbijajo. In delček nje odnesejo nazaj, ga izgubijo in se vrnejo k njej po novega. To je refleksija. Tiste noči sem misli Nič. Besede so skušale odboj Niča. In se vračale nazaj prazne. Evforija, ki je ob tem nastajala, ni bila nedolžna. Puščala je sled tesnobe, neizrekljive lepote in ponižnosti. In to je edinole, kar sem, sva in smo dojeli tistega večera. Nekatere izkušnje so tako silovite. Tistega večera sva si ogledala Iñárritujev film Biutiful . Javier Bardem je odigral carsko. S takšno silovitostjo zadane

Solze so za luzerje in branje mladinskega čtiva

Mladinska čtiva so čtiva, ki naj bi bila primerna, ustrezna ali kaj podobnega, mladini. Mladim bralcem. To pomeni, da naj bi mlade nagovarjala z stilom, tematiko in problematiko. Predvsem slednje je največkrat nepriljubljena zabava, saj se v resnici nihče ne želi preveč pogovarjati o težkih temah in siliti mladino, ki – čeprav so to verjetno stereotipi – stremi k zabavnejšemu preživljanju prostega časa, da bi se spraševala o problemih resnega sveta. Hkrati pa ima mladinska književnost tudi pomembno nalogo, da ohrani bralce. Zakaj ohrani? Zdi se mi, da je ravno najstniško obdobje tisto, ki pokosi največ bralcev kot takih. V otroštvu s(m)o starši precej zainteresirani za to, da naši malčki brskajo, listajo, se učijo brati, jim beremo tudi sami in smo navdušeni, ko sami prvič, brez zunanjih vzpodbud pokažejo zanimanje za knjige. Kasneje se malo zalomi, verjetno zaradi marsičesa. In, če se dobro spomnim mojih najstniških let, se je kmalu dobro videlo, kdo je v knjigah prepoznal sopotnice i

Absolutno resnični dnevnik Indijanca s polovičnim delovnim časom: iz rezke in nazaj

vir slike: emka.si Povsem nezateženo napisan mladinski žanr, ki se mu uspe izogniti občutku, da bi te že na prvi vtis rad nečesa naučil. To bi lahko na kratko napisal o Absolutno resničnem dnevniku Indijanca s polovičnim delovnim časom . A tako kot se za dolg naslov, pa tudi za fino branje spodobi, je prav, da grem nekaj dlje. Knjiga Shermana Alexieja je pred meseci izšla v zbirki Odisej in je prijetna kombinacija branja o odraščajočem najstniku, ki ima težave s tem, da v svojo okolico umesti samega sebe, svoj odnos do prijateljev, zaljubljenosti, svoje želje po umetniškem ustvarjanju in navezanost na družino. In odnosom do rezervata . Junior je Indijanec, ki je doma v rezervatu Spokane, a njegov pogled seže dlje od priklenjenosti na preteklost in segregacijsko določenost, ki mu jo odreja družba . Protagonist Absolutno resničnega dnevnika je mladi Junior. Pardon, Arnold. Gre za povsem običajnega Indijanca, ki je doma v rezki, kot jo kliče. V indijanskem rezervatu Spokane, kjer s

Kdo si, Aljaska?: o vprašanjih in odgovorih

Aljaska ni dežela, Aljaska je dekle. Lahko bi bila povsem običajna, pa ni. V tistem trenutku, ko je bilo potrebno, se je prikazala na pravem mestu ob pravem času. In to je bilo povsem dovolj za Bajsa, Milesa Halterja, prišleka na novo šolo. Miles je od trenutka, ko je zagledal Aljasko, človek, ki ni več potreboval spominov, ker je razmišljal le o njej. Vse, kar je, vse, o čemer razmišlja, je usmerjeno k Aljaski. In hudo je to, da so to bolj ali manj vprašanja. Aljaska je polna ugank in vse, česar se loti, deluje, kot bi imelo nek pečat skrivnosti. Aljaska je nekaj posebnega. In Miles Hater je začaran od te posebnosti. Nemara je sama velika skrivnost, ki nosi njeno ime. In verjetno bi sedaj vse skupaj lahko šlo po poti povsem običajne, mogoče tudi žalostne zgodbe o neuresničeni ljubezni, v kateri ona ljubi drugega, on pa druge od nje sploh ne vidi. A zgodi se katastrofa. Največjih razsežnosti, ki si jo v tistem trenutku lahko zamislimo. In nato sledi nič. Miles, skupaj z ostalimi, brez