Preskoči na glavno vsebino

Na lovu za spomini: za prgišče Paasilinnove resnosti

Potepanje po prostranskih širjavah domišljije Arta Tapia Paasilinne je kot nalašč za vse tisto, kar objema koncept poletnega branja. Ko bodo vaše želje iskale svetlobo v smeri nečesa neobvezujočega, zabavnega in po svoje tudi malo trčenega, vam bo veliko knjigarnarjev, knjižničarjev in, če boste imeli srečo, tudi prijateljev preedlagalo Na lovu za spomini.

vir slike: emka.si

In kaj se skriva v tem, že desetem prevodu Paasilinne v slovenščino?

Popeljal vas bo na zanimiv road trip, v katerem boste dododbra spoznali taksista Seppa Sorjonena in Taavettija Rytkönena, starca, ki je vsaj spočetka, v resnici le Seppova stranka. Ta dva bosta res doživela marsikaj in če vam ni bilo že prej jasno, bo ob branju Na lovu za spomini sedaj vsak dvom popolnoma odveč - Jonasson je Stoletnika zagotovo pisal ob odprtem Pasillinu. Knjigo odlikuje prav takšna ležernost, stoičnost glavnega karakterja, zabrisanost slednjega v dve do tri osrednje osebe in resnost vsega, s čimer se delo v resnici ukvarja. Velika resnost reči. Zato bo tudi tale zapis zoprn, ker se bo natanko s temi tudi ukvarjal. A samo za prgišče.

Prvič, Taavetti je zbolel za demenco in za svojo bližnjo preteklost ne ve ravno najbolje. Ima pa dovolj gotovine pri sebi, da lahko sledi svojim ciljem. Seveda, ker ima demenco, ne ve ravno najbolje, kaj ti cilji so. A tu se začne resnost Paasilinnovega pisanja: v resnici sploh ni pomembno, kaj ti cilji so. Ker so očitno cilji samo stvar spomina, ki je lahko hudičevo začasna reč.

Drugič, Seppo Sorjonen je čisto običajen taksist, ki ima službo, dekle, s katerim se ima poročiti in začeti življenje popolnoma običajnih zakoncev. S Taavettijem je na začetku bil v odnosu stranka-prodajalec in utemeljenost tega odnosa se zlahka meri s količino šelestečih finskih mark (Finci so euro dobili 2002). Zato nič spornega. A vendarle se Seppo relativno zlahka pusti prepričati, da vse to nekako pusti za sabo in se posveti le druženju s Taavettijem. Ker je skrb za nekoga drugega lahko v resnici mnogo bolj pomembna kot skrb zase.

Tretjič, Paasilinna se loti tudi odnosa med sinom in očetom. Ta je v tej knjigi vsej prej kot briljanten in vendarle se pisatelj absolutno postavi na stran očeta. To lahko razumemo kot pasus, v katerem pisatelj preprosto zagrabi priložnost, da preko neke druge zgodbe predstavi enega od glavnih junakov zgodbe, lahko pa ga razumemo tudi kot moralno obsodbo vseh tistih sinov, ki se v trenutkih, ko jih očetje v neprijetnem stanju zares potrebujejo, obrnejo v drugo smer. Odlična stran Paasilinne je ta, da je prav mogoče uporabiti oba branja in pod vtisom prvega nekako v ozadje potlačimo drugega. Prevedeno: knjiga je lahko hkrati tudi ležerna in odlična moralka. To je eden od vzrokov, zakaj je Na lovu za spomini celokupno odlična knjiga.

Četrtič, avtor je izvrstno tematiziral tudi spontanost (kar je praktično osnovni moto knjige), v kateri je seveda nujno šel predaleč, da bi to lahko spregledala bralčeva glava, nevajena teh hipnih momentov, ki te ločijo od vsega, kar te obdaja. Ta čarobnost je sveta stvar in tisti, ki jo še premorejo - kot si jo je pač mogoče privoščiti - bodo vedeli, zakaj se gre, ko bodo končali s prizorom, v katerem se v mestnem mokrišču znajde Taaveti z nogometno žogo. Ta prizor in vse, kar mu je predhodilo, je nekaj izjemnega.

Petič, prijateljstvo je pomembno. Mogoče celo bolj kot karkoli drugega. Nekdo, s komer si deliš preteklost, ki se je spominjaš, je vreden več kot marsikaj drugega. In zato zlahka svoje ne-cilje zamenjaš z njegovimi cilji. Tako cilj nekoga drugega postane tudi tvoj cilj in ta cilj je zato skupen. Skupen cilj je eden od temeljev, na katerih je zgrajena družba. In čeprav se zdi, da je to slednje vsem jasno, se vse skupaj pričenja z napačnega konca. Namreč, cilj brez so-biti, brez drugega, ki je, če si lahko za hipec izposodim Levinasa, bližnji, je šibak cilj. Paasilinna je s prikazom še tako absurdnega kameradovstva pokazal natanko to: da je cilj nekaj drugotnega glede na ljudi, ki si ga delijo. Ta točka se seveda v tem kratkem seznamu nerazdružno navezuje na prvo.

In lahko bi bilo še šestič, sedmič, osmič. Vsega tega je veliko. Bogastvo dobrega čtiva se ni nikoli merilo glede na količino lepih besed, niti ne po količini izzvanega smeha, nasploh po ničemer, kar avtor napravi zgolj v veselje bralcu. Bogastvo dobrega čtiva je v vseh teh pomembnih sporočilih, ki se v besedilih nahajajo; toliko bolj, če so zamaskirana pod krinko nečesa, kar zabava. Vendarle zopet, nikakor me ne gre narobe razumeti. Na lovu za spomini vam zabave nikakor ne bo odtegnila. Knjiga je fantastičen preplet skoraj popolnoma absurdnih in nenavadnih situacij, ob katerih vam ne bo žal niti urice, ki ji jo boste namenili, v zameno pa ponudila ogromno uživancije. Ne bo vam težila toliko, kot sem vam jaz. To - da jaz Paasilinno vidim kot enega najboljših zamaskirancev, ki z literaturo počne vse tisto, kar je potrebno početi - je nekaj, s čimer se vam ni potrebno strinjati. A mislim, da se boste strinjali, da vse to počne na zelo zabaven, nevsiljiv, sproščujoč in lahkoten način. Takšno je namreč branje Na lovu za spomini.

Pa še eno ali dve se boste naučili o tankih.

✭✭✭✭✩

Na lovu za spomini tudi na:

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Preživetje: v gozdu in zunaj gozda

vir slike: miszalozba.com Preživetje, ki ga naslavlja Igor Karlovšek v svojem novem romanu, se lahko bere na različne načine. Vsaj dva sta takšna, ki ju je uspešno ujel med platnice in v razumevanju napetosti med njima je trik kvalitete njegovega pisanja, ki mu je potrebno ob bok postaviti tudi zelo smelo ukvarjanje z detajli in suspenz, ki bi ga zavidali tudi marsikateri drugi pisatelji. A o vsem tem kasneje. Tule se zdi, da je slovenska izvirna mladinska proza dobila še en odličen roman. Preživetje pripoveduje o odraščanju najstnika, ki se trudi dokazati očetu in sošolcem , seveda tudi samemu sebi. In avtor v svojem pripovednem loku pozornost usmeri na motive mladih športnikov, zahtevnih očetov, nepredvidljivih razmer v šoli in odločnega, razumnega mladostnika, ki se odloči, da bo potegnil črto pod preteklost, da bo zaživel neobremenjeno prihodnost. Preživetje je tudi fizično preživetje, pustolovska in akcijska zgodba, ki se uspešno izogne pastem banalnosti, a bolj kot junaka z

Absolutno resnični dnevnik Indijanca s polovičnim delovnim časom: iz rezke in nazaj

vir slike: emka.si Povsem nezateženo napisan mladinski žanr, ki se mu uspe izogniti občutku, da bi te že na prvi vtis rad nečesa naučil. To bi lahko na kratko napisal o Absolutno resničnem dnevniku Indijanca s polovičnim delovnim časom . A tako kot se za dolg naslov, pa tudi za fino branje spodobi, je prav, da grem nekaj dlje. Knjiga Shermana Alexieja je pred meseci izšla v zbirki Odisej in je prijetna kombinacija branja o odraščajočem najstniku, ki ima težave s tem, da v svojo okolico umesti samega sebe, svoj odnos do prijateljev, zaljubljenosti, svoje želje po umetniškem ustvarjanju in navezanost na družino. In odnosom do rezervata . Junior je Indijanec, ki je doma v rezervatu Spokane, a njegov pogled seže dlje od priklenjenosti na preteklost in segregacijsko določenost, ki mu jo odreja družba . Protagonist Absolutno resničnega dnevnika je mladi Junior. Pardon, Arnold. Gre za povsem običajnega Indijanca, ki je doma v rezki, kot jo kliče. V indijanskem rezervatu Spokane, kjer s

Solze so za luzerje in branje mladinskega čtiva

Mladinska čtiva so čtiva, ki naj bi bila primerna, ustrezna ali kaj podobnega, mladini. Mladim bralcem. To pomeni, da naj bi mlade nagovarjala z stilom, tematiko in problematiko. Predvsem slednje je največkrat nepriljubljena zabava, saj se v resnici nihče ne želi preveč pogovarjati o težkih temah in siliti mladino, ki – čeprav so to verjetno stereotipi – stremi k zabavnejšemu preživljanju prostega časa, da bi se spraševala o problemih resnega sveta. Hkrati pa ima mladinska književnost tudi pomembno nalogo, da ohrani bralce. Zakaj ohrani? Zdi se mi, da je ravno najstniško obdobje tisto, ki pokosi največ bralcev kot takih. V otroštvu s(m)o starši precej zainteresirani za to, da naši malčki brskajo, listajo, se učijo brati, jim beremo tudi sami in smo navdušeni, ko sami prvič, brez zunanjih vzpodbud pokažejo zanimanje za knjige. Kasneje se malo zalomi, verjetno zaradi marsičesa. In, če se dobro spomnim mojih najstniških let, se je kmalu dobro videlo, kdo je v knjigah prepoznal sopotnice i

Krive so zvezde: branje, ki se mora zgoditi

Verjetno nikdar ne bom pozabil tistega večera. Kot tudi ne tistih nekaj dni, ki so sledili. Bilo je poletje, nekaj let nazaj, ko sva si privoščila ogled filma pod zvezdami. Na Ljubljanskem gradu. Po ogledu je nastopila tišina. Ni bilo prijetnega čebljanja ob spustu z gradu. Tiha sva bila midva, tihi so bili ostali. Svoje je naredila spokojnost noči, a običajno je tudi ta nemočna, ko si je treba kaj povedati. Tu je bilo potrebno molčati. Ko se besede dotikajo neke teme, se od nje odbijajo. In delček nje odnesejo nazaj, ga izgubijo in se vrnejo k njej po novega. To je refleksija. Tiste noči sem misli Nič. Besede so skušale odboj Niča. In se vračale nazaj prazne. Evforija, ki je ob tem nastajala, ni bila nedolžna. Puščala je sled tesnobe, neizrekljive lepote in ponižnosti. In to je edinole, kar sem, sva in smo dojeli tistega večera. Nekatere izkušnje so tako silovite. Tistega večera sva si ogledala Iñárritujev film Biutiful . Javier Bardem je odigral carsko. S takšno silovitostjo zadane

Nikoli ne reci, da te je strah: o Poti

Se mi zdi, da imam v spominu herojske pripovedi o umetnikih, pisateljih, znanstvenikih, za katere so pravili, da so mnogo pred svojim časom. Da so spregovorili o rečeh, ki jih je večina od prisotnih opazovalcev dojela šele mnogo kasneje. Zato te reči in način, kako so jih podali, upravičeno nanje svetijo z žarometi, jih delajo za tiste prve med enakimi. In o njih je veselje pisati, ker izstopajo; ker so zaslužni za nekakšen napredek, ker so primus inter pares. A o teh danes ne bom. Danes je čas, ko branje in pisanje za prihodnje rodove nima pravega prostora, ker je preveč gnoja v Avgijevem hlevu tokratnega vsakdana. Potrebno je pisati, razmišljati in brati za današnji čas. Živeti globlje misli, ker postrganost teh, ki so kot naplavine tukajšnjosti na čelu zmagoslavij neumnosti in nespameti, žanje svoje zmagoslavje povsod, kjer bi po toliko in toliko letih humanizma morala obstajati neka strpnost, ljubezen do svobode drugega in preprosto dejstvo, da bi lahko vsakdo živel na način, ki ga