Preskoči na glavno vsebino

Ko zacvetijo lilije: svetloba junakov, ki preživi temačnost zgodbe

Se zgodi, popolnoma nenamerno, ali pač, če smo v dotiku kakega okazionalističnega bitja, ki tiho čmi tam nekje v senci in preži na vsak naš korak in izteg roke, da nam pokaže, kako to v resnici lahko sploh storimo, da se storijo naključja. Bralne paralele, ki jih previdnost morda tudi takšnega bitja, vrže v naš obraz. Mehanika je pač lahko tudi takšna. Problem je bolj v tem, da na takšne mehanike pomislimo zgolj poredko in da takšne možnosti povečini obstjajo le v kakih svežnjih skup zvezanih listov, ki nosijo vsebine kake takšne teorije. Malokdo v resnici verjame vanje. Zgolj včasih, ko situacija tako nanese, da podvomimo v paradigmo tega, kar živimo. Spomnimo se geste déjà vu v Matrici. Svobodna volja je lahko tudi iluzija, seveda. Tudi naključja so lahko. In tako z njimi tudi naključne bralne paralele.

Zakaj tako? Med kupom neprebranega materiala, sem za Silosom v branje potegnil Ko zacvetijo lilije. In ker se mi je na trenutke res zdelo, kot da berem ponovno različico iste štorije. V nekoliko drugačni preobleki, nekoliko drugačni izvedbi in z drugačnimi poudarki. Vendarle pa je osnovna ideja zelo podobna. In zelo zanimiva.

vir slike: enakupi.com

Ko zacvetijo lilije je zgodba o neki prihodnji ali pretekli družbi. V nekem smislu bi skoraj lahko govoril o brezčasni ideji, ki jo lahko prenesemo v katerokoli okolje in katerikoli čas. Družba, v kateri živijo junaki naše zgodbe, je sila neprijazna. Precej bolj neprijazna, kot je bila ta v Silosu. Celotno okolje v knjigi deluje precej bolj temačno, kot v kaki drugi knjigi. K temu pripomore tudi pisateljev odnos do dogajanja. Zdi se, da se je vsega lotil z dokumentarne distance, ki ne dopušča zlitja s katerim od junakov. Mogoče najdemo izjemo v enem od njih, kasneje. Vseeno je občutje v knjigi, kljub temačnosti ali prav zaradi nje, dobra učinkovina za dogajanje, ki ga prebiramo.

Dogajanje je namreč umeščeno v kraj, kjer ljudje živijo pod neprestanim strahom roke, ki, nekekako v duhu Althusserjeve interpelacije, na vsakem koraku in pred očmi vseh, izvaja svojo subjektivizacijo na vsakem koraku. Gre za trdo subjektivizacijo ljudi, kjer jih iz preprostega fakta narave napravlja za podložnike veliki ideologiji. Ta ideologija je vse prej kot prijazna in temelji na pogledu v popredalčkano družbo hude anti-utopije, v kateri vsak mora početi natanko tiste stvari, ki jih lahko počne. In mu jih ideologija dovoli početi. V tej družbi ni prostora za naključja. Še najmanj za takšne nepredvidljive stvari, kot je ljubezen. In na čelu te družbe je strahovlada, ki je tu v simbolnem in konkretnem zastopana v obliki Agencije. Agencija nastopa kot telo, ki s svojo surovostjo, resnostjo in kolosalnostjo skrbi za red, ki si ga je zamislila. Izvaja pa ga s pomočjo svojih podaljškov, svojih izpeljank, lovk, roke Zakona, v obliki agentov. Ki so natanko takšni kot naj bi bili. Če se boste ob branju spomnili na Matrico in agenta Smitha, oziroma njega neskončne replikacije ste na pravi poti. Agencija je utelešenje neskončnosti, v kateri se je treba le prepoznati. In prej, ko to storiš, bolje bo.

To je setlista, platno, na katero se projecira zgodba. Knjiga sledi interakciji med agenti (pravzaprav dvema) in nekaj oseb, ki v tem mestu živijo. Seveda zadeva ni tako preprosta. Zgodba sama je zgrajena na neki anomaliji, ki se v zgoraj opisanem sistemu ne bi smela zgoditi. Pojavi se agent, ki ni agent in ta se zaplete s Sarah, prebivalko mesta. Ljubezensko, kakopak. To se seveda ne sme pripetiti in tudi bralec ve, da se kaj takega ne bi smelo pripetiti. Zato je jasno, da gre tu le za manever, s katerim avtor odpira razpoko, ki prikaže večjo anomalijo v tem sistemu. In ta v končni fazi rezultira v tem, da bralec hitro postavi identitetno enačbo med anomalijo in sistemom samim. Od tod naprej je zgodba seveda nujno predvidljiva in bralec bo iskal nov izziv. Tega sem našel v portretu in počasnem slikanju karakterja agenta Kempa, ki se mojstrsko izogiba vsaki prezgodnji profilizaciji. In zdrži to skorajšnjo enigmatičnost do konca. Težišče bralskega užitka je torej po mojem mnenju vendarle v svetlobi karakterjev, ki jih temačnost zgodbe lahko prenese.

Stilsko gre za nezahtevno zgodbo, ki jo boste prebrali v dnevu ali dveh. Mogoče bi ji lahko očital preveč baročni slog. A najbrž gre tu za stvar osebnega okusa, ker bi sam bralce v marsikateri situaciji rajši pustil v radovednosti (baročni slogi pogosto nagnejo pripoved v pojasnjevanje). Drugo pa je ravno nasprotno, premalo konteksta samega mesta. Metazgodbe. O tem, zakaj je tako, kot je. A mogoče je prav to tudi del načrta samega, v katerem se fokus tako nujno prenese na ljudi in ne na presojanje situacije same. Kar pa ni nujno slabo, sploh ne.

Če ste torej v lakoti po neki kritiki sistema nadzora; v potrebi po iskanju človečnosti v družbi, kjer je vse podrejeno maksimizaciji funkcioniranja in redukciji človeka na prebivalca sistema, potem je to čtivo nalašč za prijetne poletne dni. Zgodba Ko zacvetijo lilije je vendarle lahko tudi zgodba o družbi sedanjosti.

To, da sem eno za drugo prebral dve deli, ki pod vprašaj dajeta resnico, sistem, nadzor, funkcionalnosti, etiko, ljubezen, revolucijo, mišljenje s svojjo glavo, upor in ostanek človeka v takšnem sistemu, ki na nek način spominja tako na 1984 kot tudi na Matrico (brez dlakocepljenja, prosim), je prav gotovo simptom nečesa, mnogo manj pa tudi zdravilo za to nekaj, kar spodbuja k takšni manifestaciji upodobitvene moči. Vendarle pa jo pozdravljam. In hkrati kličem po nadaljevanju - mogoče k zgodbi pred mestom življenje-za-življenje - in se ga veselim. Naključne bralne paralele pa najbrž res ne obstajajo.

Ko zacvetijo lilije je prozni prvenec Gregorja Božiča.

✭✭✭✩

Prelistate jo lahko tu, najdete jo tudi na Enakupi, Buča in Ekslibris. Gregor pa je dostopen tudi na Twitterju.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Preživetje: v gozdu in zunaj gozda

vir slike: miszalozba.com Preživetje, ki ga naslavlja Igor Karlovšek v svojem novem romanu, se lahko bere na različne načine. Vsaj dva sta takšna, ki ju je uspešno ujel med platnice in v razumevanju napetosti med njima je trik kvalitete njegovega pisanja, ki mu je potrebno ob bok postaviti tudi zelo smelo ukvarjanje z detajli in suspenz, ki bi ga zavidali tudi marsikateri drugi pisatelji. A o vsem tem kasneje. Tule se zdi, da je slovenska izvirna mladinska proza dobila še en odličen roman. Preživetje pripoveduje o odraščanju najstnika, ki se trudi dokazati očetu in sošolcem , seveda tudi samemu sebi. In avtor v svojem pripovednem loku pozornost usmeri na motive mladih športnikov, zahtevnih očetov, nepredvidljivih razmer v šoli in odločnega, razumnega mladostnika, ki se odloči, da bo potegnil črto pod preteklost, da bo zaživel neobremenjeno prihodnost. Preživetje je tudi fizično preživetje, pustolovska in akcijska zgodba, ki se uspešno izogne pastem banalnosti, a bolj kot junaka z

Absolutno resnični dnevnik Indijanca s polovičnim delovnim časom: iz rezke in nazaj

vir slike: emka.si Povsem nezateženo napisan mladinski žanr, ki se mu uspe izogniti občutku, da bi te že na prvi vtis rad nečesa naučil. To bi lahko na kratko napisal o Absolutno resničnem dnevniku Indijanca s polovičnim delovnim časom . A tako kot se za dolg naslov, pa tudi za fino branje spodobi, je prav, da grem nekaj dlje. Knjiga Shermana Alexieja je pred meseci izšla v zbirki Odisej in je prijetna kombinacija branja o odraščajočem najstniku, ki ima težave s tem, da v svojo okolico umesti samega sebe, svoj odnos do prijateljev, zaljubljenosti, svoje želje po umetniškem ustvarjanju in navezanost na družino. In odnosom do rezervata . Junior je Indijanec, ki je doma v rezervatu Spokane, a njegov pogled seže dlje od priklenjenosti na preteklost in segregacijsko določenost, ki mu jo odreja družba . Protagonist Absolutno resničnega dnevnika je mladi Junior. Pardon, Arnold. Gre za povsem običajnega Indijanca, ki je doma v rezki, kot jo kliče. V indijanskem rezervatu Spokane, kjer s

Solze so za luzerje in branje mladinskega čtiva

Mladinska čtiva so čtiva, ki naj bi bila primerna, ustrezna ali kaj podobnega, mladini. Mladim bralcem. To pomeni, da naj bi mlade nagovarjala z stilom, tematiko in problematiko. Predvsem slednje je največkrat nepriljubljena zabava, saj se v resnici nihče ne želi preveč pogovarjati o težkih temah in siliti mladino, ki – čeprav so to verjetno stereotipi – stremi k zabavnejšemu preživljanju prostega časa, da bi se spraševala o problemih resnega sveta. Hkrati pa ima mladinska književnost tudi pomembno nalogo, da ohrani bralce. Zakaj ohrani? Zdi se mi, da je ravno najstniško obdobje tisto, ki pokosi največ bralcev kot takih. V otroštvu s(m)o starši precej zainteresirani za to, da naši malčki brskajo, listajo, se učijo brati, jim beremo tudi sami in smo navdušeni, ko sami prvič, brez zunanjih vzpodbud pokažejo zanimanje za knjige. Kasneje se malo zalomi, verjetno zaradi marsičesa. In, če se dobro spomnim mojih najstniških let, se je kmalu dobro videlo, kdo je v knjigah prepoznal sopotnice i

Krive so zvezde: branje, ki se mora zgoditi

Verjetno nikdar ne bom pozabil tistega večera. Kot tudi ne tistih nekaj dni, ki so sledili. Bilo je poletje, nekaj let nazaj, ko sva si privoščila ogled filma pod zvezdami. Na Ljubljanskem gradu. Po ogledu je nastopila tišina. Ni bilo prijetnega čebljanja ob spustu z gradu. Tiha sva bila midva, tihi so bili ostali. Svoje je naredila spokojnost noči, a običajno je tudi ta nemočna, ko si je treba kaj povedati. Tu je bilo potrebno molčati. Ko se besede dotikajo neke teme, se od nje odbijajo. In delček nje odnesejo nazaj, ga izgubijo in se vrnejo k njej po novega. To je refleksija. Tiste noči sem misli Nič. Besede so skušale odboj Niča. In se vračale nazaj prazne. Evforija, ki je ob tem nastajala, ni bila nedolžna. Puščala je sled tesnobe, neizrekljive lepote in ponižnosti. In to je edinole, kar sem, sva in smo dojeli tistega večera. Nekatere izkušnje so tako silovite. Tistega večera sva si ogledala Iñárritujev film Biutiful . Javier Bardem je odigral carsko. S takšno silovitostjo zadane

Nikoli ne reci, da te je strah: o Poti

Se mi zdi, da imam v spominu herojske pripovedi o umetnikih, pisateljih, znanstvenikih, za katere so pravili, da so mnogo pred svojim časom. Da so spregovorili o rečeh, ki jih je večina od prisotnih opazovalcev dojela šele mnogo kasneje. Zato te reči in način, kako so jih podali, upravičeno nanje svetijo z žarometi, jih delajo za tiste prve med enakimi. In o njih je veselje pisati, ker izstopajo; ker so zaslužni za nekakšen napredek, ker so primus inter pares. A o teh danes ne bom. Danes je čas, ko branje in pisanje za prihodnje rodove nima pravega prostora, ker je preveč gnoja v Avgijevem hlevu tokratnega vsakdana. Potrebno je pisati, razmišljati in brati za današnji čas. Živeti globlje misli, ker postrganost teh, ki so kot naplavine tukajšnjosti na čelu zmagoslavij neumnosti in nespameti, žanje svoje zmagoslavje povsod, kjer bi po toliko in toliko letih humanizma morala obstajati neka strpnost, ljubezen do svobode drugega in preprosto dejstvo, da bi lahko vsakdo živel na način, ki ga