Preskoči na glavno vsebino

Ameriški bogovi: čigava senca si pa ti

Najdlje do sebe spustim čtiva, ki se ne pretvarjajo, da mi podajajo neko impresijo doživetega osebnega dogodka. Ali, bognedaj, resnico nekega zgodovinsko odmevnega dogajanja. Takšna čtiva so kot neprijetni sogovorniki, ki si seveda zaslužijo svojih pet minut in jih lahko tudi s pridom izkoristijo, vendar pa dobri vtisi večkrat obstanejo že pri tistem prvem ti-bom-jaz-zdaj-povedal-kako-je. Zato najdlje spustim prav tiste, ki za svoje literarne izpade porabijo nekaj več ovinkov, se prepustijo toku neusmiljene domišljije in uporabijo nešteto dobrih besed, česar sam pravzaprav nikoli ne vidim kot brezglavo kopičenje avtorskih pol ali, če se le da, erupcijo avtorjevega ega. Čeprav se zavedam, da slednjega ne sme manjkati, verjamem, da gre le za tek na dolge proge. Veliko besed in opisov, pridevnikov in različnih poizkusov, da povemo isto, je tu le zato, da priznamo, da tisto nekaj, kar govori iz tebe v ustvarjanju, ne more biti povedano v hipu in preprosto. Zato naravnost obožujem metafore in fantastiko. Ker to je ustvarjanje. 

Ko takšno ustvarjanje svoje predivo vleče iz mitologije, religije, starodavnosti, ki jih pomeša z novimi pravili in vedno znova nastajajočo folkloro sedanjosti, potem je jasno, da gre za poseben izdelek. Nekaj takšnega, česar se v rokah ne drži prav pogosto. In zato je temu primerna tudi izkušnja branja, kot bo tudi tale podaljšek teiste izkušnje poizkusil podati ustrezen poklon. Naj služi marsičemu, nemara predvsem v to, da v roke vzamete Neila Gaimana in njegove Ameriške bogove.


vir slike: bukla.si

Sprva, Ameriški bogovi so prvovrstna fantastična fikcija, ki uporabi mnogo vzvodov za to, da bralca nikoli v resnici ne pusti na miru glede tega, kje natanko v prostoru in času se nahaja. Če se ta mir zgodi, se zgodi po pomoti. In če se zdi, da se kar koli v tej knjigi zgodi po pomoti, potem ne berete prave knjige. Težko bi zapisal, ali je knjiga zahtevna ali ne. Kot tudi to, komu bi jo najprej priporočil. Pa bi jo. Najraje vsem po vrsti. A žal ne gre tako zlahka. Branje ni enostavno, tudi malo ga ni. Vendarle pa se mi zdi, da je prav v tej kompleksnosti še ena od odlik Ameriških bogov. Prevpraševanje – v končni ali že v začetni fazi – tega, komu sploh povedati in zaupati branje te zgodbe. To vpraševanje je del zgodbe same. In ta prag je redko presežen.

Ameriški bogovi so nesporna Gaimanova mojstrovina, ki v zgodbo poveže bivšega kaznjenca z imenom Shadow, ki ga vrtinec dogodkov ob njegovi izpustitvi iz zapora in spoznanja, kaj se je zgodilo v njegovi odsotnosti z njegovo ženo, prav hitro pretrese in pelje down the rabbit hole; spozna Wednesdaya, gospoda, ki mu ponudi delo in pri tem se zdi, da Shadow nima kaj veliko izbire. Glede na to, kaj se je slednjemu pripetilo glede žene in tudi na to, da je v življenju prispel na točko, da kakih večjih načrtov pravzaprav nima, se zdi ta uvertura čisto v slogu Vita Corleoneja, literarno legitimna. Kot tudi odločitev, ki jo je Shadow sprejel. In nato – če se dotlej kateri od bralcev še vedno drži kakega oprimka pred padcem – sledi potovanje. Potovanje v prostoru in času, potovanje od bizarnosti do očitnih trivialnosti, potovanje od začetkov človeka do njegovega konca in zopet nazaj. Vmes pa Gaimanovi pokloni rokohitrcem, dobrim (in seveda nelegalnim) nategom, bistrojevskim zajtrkom, hitri hrani, loteriji, televiziji in seksu. Vsemu tistemu, kar danes legitimizira sodobnega potrošnika, torej sodobno družbo in sodobnega človeka. V tem vrstnem redu. In vse skupaj zavito v glavno temo Ameriških bogov, bogove v Ameriki. Ameriški bogovi so zgodba o tem, kako imajo stari bogovi vsega poln kufer in napovejo bitko novim bogovom. In vse, kar se v knjigi zgodi, je sosledje sila nekaterih bolj, drugih še bolj bizarnih situacij, v katerih se znajde Shadow, ko skuša med sabo vse povezati v neko sprejemljivo logiko. Kar mu, izjemno dobro, tudi uspe. To, ali do velike vojne pride, kdo jo odnese najbolje in kdo najslabše, je priteg v zanimivo branje, ki ga ne bom jemal nikomur.

V vsej fantastičnosti Ameriških bogov je le en element, ki se iz tega izrašča. Pač Shadow sam. Gaiman ga je napravil podobnega sleherniku, ga oklestil vsega znanja, do katerega lahko dostopajo bogovi v njegovi okolici in ga natanko tako napravil podobnega tistemu, ki Ameriške bogove bere. Nič na Shadowu ni nečloveškega in torej nič tako zelo tujega. Prav zato je Shadow v resnici največja metafora Ameriških bogov. In kot nekdo, s katerim sem, si, je vsak popolnoma na istem, kar se tiče vedenja, kaj se okoli njega dogaja in tu je zato, da nam predstavi zgodbo. Ko tudi Shadowa potopimo v metaforo, pa smo svoj bralski napor potegnili do maksimuma. In to se zgodi konkretno na neki točki Ameriških bogov, kjer se nas usmili tudi Gaiman sam. Nič od tega se dejansko ne more dogajati. Če vam bo lažje, si vse skupaj lahko preprosto predstavljate kot metaforo. Konec koncev so religije že po svoji definiciji metafore: bog je sen, upanje, ženska, posmehljivec, oče, mesto, hiša mnogoterih sob, urar, ki je svoj dragoceni časomer pustil v puščavi, nekdo, ki te ljubi… (str.485). Od tu naprej se zgodba lahko izteče v svoj vrhunec. Ovir ni več. Nesporazumov tudi ne.

Pri Gaimanovem Shadowu se nikoli ne bom mogel znebiti vtisa, da je želel izrisati del tistega, kar se zgodi v Platonovi votlini. Shadow je senca. Senca, ki biva zato, ker pred njim nujno morata bivati dve stvari: tisto, čigar ali česar Shadow je senca in tisto, kar osvetljuje to, česar senca je Shadow. Od preprostosti takšnega opazovanja do logike božjega obstoja vendarle ni daleč. Zato se zdi Shadow močno pomenljiva figura, ki biva na mnogo nivojih. Avtor je marsikaj v knjigi dobro izpeljal.

Ameriški bogovi so premislek. O religijah in tradiciji. O načinu, kako bi lahko izrekali božje. O tem, kako božje posega v vsakdan. O tem, kako mi s svojimi pogledi navzgor, pa tudi naprej in nazaj, ustvarjamo nove bogove in se odločamo tudi o stvareh, za katere je bolje, da se ne bi. A to je sedanjost. In to so vrednote sedanjosti, v katerih ni prostora za vse tisto, kar je veleval način naših prednikov. Svoboda prepričanja navsezadnje pomeni svobodo biti prepričan o napačnem (str. 389). Seveda, Ameriški bogovi so resno čtivo. Naj vas nikar ne zmoti dozdevnost mojih izvajanj. Vse to je res (prosto po bratih Marx).

Mimo te subtilne vsebine, ki kar buči med vrsticami Ameriških bogov, ne smem pozabiti niti tega, da bo Neil Gaiman prava poslastica za vse ljubitelje kompleksnih stavčnih zgradb. Gre res za branje, ki ga ne držimo velikokrat v rokah. In veliko zaslug za to pripisujem tudi Pižami, prevajalcu (vdlančiti je odslej eden mojih najljubših glagolov). Knjiga je prejela kar nekaj nagrad. Nedvomno zasluženo. Naj bo torej brano in slavljeno še naprej, Ameriški bogovi si vse to zaslužijo.





O Ameriških bogovih tudi na:

Emka
Sanje
Bukla
Radio Študent
Joker
Goodreads
Wikipedia
RJ Spindle
Frowl, seznam vseh bogov v knjigi
Frowl, geografija knjige
The Guardian

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Preživetje: v gozdu in zunaj gozda

vir slike: miszalozba.com Preživetje, ki ga naslavlja Igor Karlovšek v svojem novem romanu, se lahko bere na različne načine. Vsaj dva sta takšna, ki ju je uspešno ujel med platnice in v razumevanju napetosti med njima je trik kvalitete njegovega pisanja, ki mu je potrebno ob bok postaviti tudi zelo smelo ukvarjanje z detajli in suspenz, ki bi ga zavidali tudi marsikateri drugi pisatelji. A o vsem tem kasneje. Tule se zdi, da je slovenska izvirna mladinska proza dobila še en odličen roman. Preživetje pripoveduje o odraščanju najstnika, ki se trudi dokazati očetu in sošolcem , seveda tudi samemu sebi. In avtor v svojem pripovednem loku pozornost usmeri na motive mladih športnikov, zahtevnih očetov, nepredvidljivih razmer v šoli in odločnega, razumnega mladostnika, ki se odloči, da bo potegnil črto pod preteklost, da bo zaživel neobremenjeno prihodnost. Preživetje je tudi fizično preživetje, pustolovska in akcijska zgodba, ki se uspešno izogne pastem banalnosti, a bolj kot junaka z

Absolutno resnični dnevnik Indijanca s polovičnim delovnim časom: iz rezke in nazaj

vir slike: emka.si Povsem nezateženo napisan mladinski žanr, ki se mu uspe izogniti občutku, da bi te že na prvi vtis rad nečesa naučil. To bi lahko na kratko napisal o Absolutno resničnem dnevniku Indijanca s polovičnim delovnim časom . A tako kot se za dolg naslov, pa tudi za fino branje spodobi, je prav, da grem nekaj dlje. Knjiga Shermana Alexieja je pred meseci izšla v zbirki Odisej in je prijetna kombinacija branja o odraščajočem najstniku, ki ima težave s tem, da v svojo okolico umesti samega sebe, svoj odnos do prijateljev, zaljubljenosti, svoje želje po umetniškem ustvarjanju in navezanost na družino. In odnosom do rezervata . Junior je Indijanec, ki je doma v rezervatu Spokane, a njegov pogled seže dlje od priklenjenosti na preteklost in segregacijsko določenost, ki mu jo odreja družba . Protagonist Absolutno resničnega dnevnika je mladi Junior. Pardon, Arnold. Gre za povsem običajnega Indijanca, ki je doma v rezki, kot jo kliče. V indijanskem rezervatu Spokane, kjer s

Solze so za luzerje in branje mladinskega čtiva

Mladinska čtiva so čtiva, ki naj bi bila primerna, ustrezna ali kaj podobnega, mladini. Mladim bralcem. To pomeni, da naj bi mlade nagovarjala z stilom, tematiko in problematiko. Predvsem slednje je največkrat nepriljubljena zabava, saj se v resnici nihče ne želi preveč pogovarjati o težkih temah in siliti mladino, ki – čeprav so to verjetno stereotipi – stremi k zabavnejšemu preživljanju prostega časa, da bi se spraševala o problemih resnega sveta. Hkrati pa ima mladinska književnost tudi pomembno nalogo, da ohrani bralce. Zakaj ohrani? Zdi se mi, da je ravno najstniško obdobje tisto, ki pokosi največ bralcev kot takih. V otroštvu s(m)o starši precej zainteresirani za to, da naši malčki brskajo, listajo, se učijo brati, jim beremo tudi sami in smo navdušeni, ko sami prvič, brez zunanjih vzpodbud pokažejo zanimanje za knjige. Kasneje se malo zalomi, verjetno zaradi marsičesa. In, če se dobro spomnim mojih najstniških let, se je kmalu dobro videlo, kdo je v knjigah prepoznal sopotnice i

Krive so zvezde: branje, ki se mora zgoditi

Verjetno nikdar ne bom pozabil tistega večera. Kot tudi ne tistih nekaj dni, ki so sledili. Bilo je poletje, nekaj let nazaj, ko sva si privoščila ogled filma pod zvezdami. Na Ljubljanskem gradu. Po ogledu je nastopila tišina. Ni bilo prijetnega čebljanja ob spustu z gradu. Tiha sva bila midva, tihi so bili ostali. Svoje je naredila spokojnost noči, a običajno je tudi ta nemočna, ko si je treba kaj povedati. Tu je bilo potrebno molčati. Ko se besede dotikajo neke teme, se od nje odbijajo. In delček nje odnesejo nazaj, ga izgubijo in se vrnejo k njej po novega. To je refleksija. Tiste noči sem misli Nič. Besede so skušale odboj Niča. In se vračale nazaj prazne. Evforija, ki je ob tem nastajala, ni bila nedolžna. Puščala je sled tesnobe, neizrekljive lepote in ponižnosti. In to je edinole, kar sem, sva in smo dojeli tistega večera. Nekatere izkušnje so tako silovite. Tistega večera sva si ogledala Iñárritujev film Biutiful . Javier Bardem je odigral carsko. S takšno silovitostjo zadane

Nikoli ne reci, da te je strah: o Poti

Se mi zdi, da imam v spominu herojske pripovedi o umetnikih, pisateljih, znanstvenikih, za katere so pravili, da so mnogo pred svojim časom. Da so spregovorili o rečeh, ki jih je večina od prisotnih opazovalcev dojela šele mnogo kasneje. Zato te reči in način, kako so jih podali, upravičeno nanje svetijo z žarometi, jih delajo za tiste prve med enakimi. In o njih je veselje pisati, ker izstopajo; ker so zaslužni za nekakšen napredek, ker so primus inter pares. A o teh danes ne bom. Danes je čas, ko branje in pisanje za prihodnje rodove nima pravega prostora, ker je preveč gnoja v Avgijevem hlevu tokratnega vsakdana. Potrebno je pisati, razmišljati in brati za današnji čas. Živeti globlje misli, ker postrganost teh, ki so kot naplavine tukajšnjosti na čelu zmagoslavij neumnosti in nespameti, žanje svoje zmagoslavje povsod, kjer bi po toliko in toliko letih humanizma morala obstajati neka strpnost, ljubezen do svobode drugega in preprosto dejstvo, da bi lahko vsakdo živel na način, ki ga