Preskoči na glavno vsebino

Neskončen stolp želv: o glasu, ki zapoveduje

vir slike: emka.si
John Green je zvezda mladinske literature. V svojih delih je več kot uspešno uspel nagovoriti (tudi mlade) bralce s kombinacijo problemske tematike, izjemnimi dialogi in vživetjem v glave mladih junakov, ki razmišljajo naravno, večino časa svojim letom primerno, obenem pa starejšim to razmišljanje pokazal v luči opozorila, da jih ne gre podcenjevati. Z nekaterimi deli ni prestopil v navdušenje širšega občinstva, a nekaj je takšnih, s katerimi bo žel uspehe za vekomaj. Vse našteto, vpeto v neverjetno mojstrstvo pripovedi, je še danes tista, ki bo recimo Krive so zvezde pošiljala med najboljša mladinska dela, kadar koli napisana. Vedno znova in znova.

Prav zato se zdi avtorstvo takšnega dela vedno tudi breme težkega poslanstva, ki vidi pričakovanja in sodi s težko roko. Ta kontaminacija spremlja tako vsa dela, ki jih bo Green napisal. Mednje sodi tudi Neskončen stolp želv (Turtles all the way down). Pred tedni je v zbirki Odisej pri Mladinski knjigi v prevodu Andreja Hitija Ožingerja prišel na naše police. V njem nam skozi pogled šestnajstletne Aze prikaže razpetost mladostnice navzven in navznoter, od očitnih do povsem skritih vojn; svoje pripovedovalske lovke vrže v njeno ljubezensko razmerje, odnos do prijateljice, mame in svoje obsesivne notranje gonje, s katero se neuspešno bojuje ves čas, vse skupaj pa je čisto malo začinjeno tudi z elementi detektivke in več razmišljanja o tem, kar se dogaja okoli glavne junakinje. Tudi o tem, koliko želv podpira svet.

Tako dobro mi je od rok šlo biti otrok in tako grozno je bilo biti to, kar sem bila zdaj.

Zgodba je sestavljena iz več plasti, v katerih je John Green želel zajeti vse, kar oblikuje Azo v njenem vsakdanjiku. Načeloma velja izjemno neproblematično dekle, ki živi sama s svojo mamo,
profesorico v srednji šoli. Očeta je izgubila, izdalo ga je srce; mama pa se trudi z Azo zgraditi zdrav odnos, s svojo večinoma nevsiljivo radovednostjo stika z njo ne želi izgubiti, čeprav njeno zaščitništvo občasno, povsem razumljivo, Azo utesnjuje. A sama se mnogo bolj ukvarja s svojo najboljšo prjateljico. Daisy je glasna, a pravična in iskrena prijateljica, s katero preživita ogromno časa. Predvsem pa ima nekoliko drugačno zgodbo. Prihaja iz slabše situiranega okolja, za življenje mora veliko tudi delati, kar z velikim negodovanjem tudi počne. Mnogo bolj vedrega obraza pripoveduje o fan fiction literaturi Vojne zvezd, ki jo piše in kjer je postala pravzaprav prava spletna zvezda. V pogovorih v lokalnem fast foodu se Aza in Daisy tako pogovarjata predvsem o Daisy. To, da Aze Vojna zvezd nikdar ni tako privlačila, Daisy nikakor ne moti. In v enem takšnih pogovorov Daisy naleti na informacijo o izginutju Picketta, bogatega poslovneža. Denarna nagrada, obljubljena za informacijo o njem, se je nepreklicno zalesketala v Daisyjinih očeh in glede na to, da je Aza poznala Pickettovega najstarejšega sina Davisa, sta stopili v akcijo.

Pač, ne najdem tistega globokega dela sebe, ki je čist ali neomadeževan ali karkoli že, tistega dela sebe, kar bi morala biti moja duša. Kar pomeni, da, mogoče pač, nimam nič več duše, kot je imajo bakterije.

Srečanje Aze in Davisa pa ne pripelje le do spoznanja, kaj v resnici pomeni biti nesramno bogat, temveč tudi do ljubezenske iskrice. In do denarja samega. Dekleti že vnaprej dobita denar, kajti Davis noče misliti, da se Aza z njim druži le zaradi denarja. In s tem se fokus zgodbe spremeni. Detektivska zgodba praktično zamre. V ospredje pa je razvoj likov in njihovih odnosov. Daisy zaživi novo življenje, finančna injekcija pomaga njej in njeni družini. Poleg tega je zajadrala v relativno uspešno razmerje z Azinim prijateljem, nastajajočim umetnikom Mychalom. V odnos do Aze pa prihaja vedno bolj naravnost. Aza ne doživlja tako preproste črnobele transformacije. Njen problem ni v denarju. Tudi ne v ljubezni. In tudi ne v očetu, ki ga ni več. Njen problem je v obsesivni motnji, ki ji preprečuje, da bi svojo okolico lahko sprejela v njeni in svoji polnosti. Povsem sovražni glas, ki ji ne omogoča sproščenosti do ničesar. Ko pristane v bolnici ali pa ko je tik pred tako želenim trenutkom poljuba, se ne more prepustiti toku, ker ima pred očmi zgolj bakterije, ki jih bo tako pridobila, se z njimi okužila in klavrno zapustila ta svet. Notranji glas, ki ji šepeta grozilne podobe, ji v resnici onemogočajo normalno druženje s svetom okoli nje. In to je najbolj odločilno dejstvo zgodbe Neskončnega stolpa želv.

... samo prepričaj se, da se ne bodo njegovi mikrobi trajno kolonizirali ...

Ta motnja je bolezen, ki za Azo in njeno mati ni nič novega. Zato tudi hodi k terapevtki. A navkljub temu se zdi, da ji ne pomaga dovolj. Aza pobegne pred vsako možnostjo fizične intime, v bolnišnici si z dezinfekcijskim sredstvom skuša izprati usta in želodec. Njena notranja agonija, ki vpliva na čisto vse njeno delovanje in jo onemogoča na vsakem koraku, je jedro te knjige. Vse ostalo so stranske posledice. In če je John Green v tej pripovedi naredil nekaj povsem nepotrebnih zastranitev - je s tem jedrom opravil izjemno. Način, kako je ubesedil notranje boje v Azini glavi, v katerih se borita zdrava pamet in obsesija, ki jo drži v pesti, povzroča srh in tesnobo. Azo zelo približa bralcu. In njeno željo, da vsega tega ne bi bilo, prav tako.

Zgodba se medtem začne razpletati. V finišu se zgodi prometna nesreča. Ta je fizični in brutalni prikaz preloma med prijateljicama. Konflikt, ki je na mestu. In to nikakor ne v negativnem tonu. Aza šele v trenutku njunega spora v Haroldu (tako je poimenovala svoj avto) pričenja dojemati Daisy. In preko nje samo sebe. To je trenutek, ki avtorju nekako zaokroženo potegne lok vpliva, ki ga ima lahko psihična motnja na kakovost življenja. To je trenutek, dasiravno boleč, ki se je moral zgoditi. Aza je v vsem, kar je počela in kogar koli je poslušala, to počela tako, da ni ničesar slišala. Ker je slišala predvsem neznosen tesnobni glas v sebi.

Ni me obsedal demon. Demon sem bila sama.

Tu se skriva izjemna pripovedovalska moč avtorja. Ne zmanjšuje dejstva, da je le z razumevanjem okolice, v tem primeru Daisy, Aza obdržala prijateljstvo. Aza je bila bitke s seboj. A tudi Daisy jih je. To migotanje žarkov smisla, v katerih Green potuje od Azinega nemočnega samozavedanja do Daisyjinega prijateljstva, ki nikdar v resnici ni bilo pod vprašajem, je pisanje, v katerem zlikovcev ni, so le ovire. Mogoče je nekaj sublimacije slabega tudi v Daisyjinem uspešnem pisanju, v katerem si izposodi tudi Azin karakter. In mogoče je prav zato nekaj sublimacije slabega tudi v Greenovem pisanju.

Epilog pa konec koncev dobi tudi Pickettova zgodba, tista detektivska. Za katero sta se dogovorili, da je ne bosta izpeljali. Točno tista, ki je romantičen podaljšek dobila v ljubezenski zgodbi med Azo in Davisom. Na obisku razstave v podzemnih rovih zunaj mesta se je zaključil tudi ta del. In z njim tudi podaljšek. Še en pritisk na Azo. Kot ona prizna Davisu, kaj lahko in česa enostavno ne uspe premagati, tako tudi on v resnici stori enako. Čeprav bi si del bralcev želel drugačnega razpleta, je tudi Davis tule primer v polnem pozitivnega lika, ki v iskrenosti do samega sebe prizna, da si je ne more želeti tako, kot bi si želela Aza, da bi si jo želel. Tudi tu negativnega ni. Pravega zlikovca tudi na tem koncu ni. So le ovire. Nepremostljive in na vso moč moteče. Glas ne utihne. Glas kriči. Tudi, če se zdi, da je odšel, v resnici le čaka na priložnost, da se ponovno pojavi. In teh priložnosti je na vsakem koraku na pretek. Razvoj tega glasu tesnobe in obsesije od začetnih strani do konca, ko avtor pričara občutek, da gre za čisto samostojen lik, je grozljivo uspešen.

"Neskončen stolp iz želv je, Holmesica, porkajeba. Iščeš želvo na dnu kupa, ampak to ne gre tako."

Neskončen stolp želv je zaradi tega v resnici precej temačna knjiga, strinjam se s takšno oznako, ki jo je o knjigi podala Jennifer Senior v The New York Times. Zgodba, za katero se zdi, da nima zmagovalcev. Pa vendarle ni tako. Ker tudi pravih zlikovcev ni. Je le zgodba petnajstletne Aze, ki sliši glasove, ki jo vsevprek opozarjajo na možnost okužbe s to ali ono bakterijo. Je zgodba, v kateri je tudi Green, ki trpi za OCD, opravil nekakšno avtorefleksijo in jo opolnomočil s svojo večkrat izkazano močjo vživljanja v mlade junake. Življenje Aze, ki je življenje odnosa do svoje mame, najboljše prijateljice, svoje velike simpatije in zvezd, ki jih z njim gleda, tuatare, Vojne zvezd, svojega poškodovanega prsta, mobilca preminulega očeta ter do tistega pod lupino, v podstati, z ostrimi šili oboroženega jaza, ki je neodtujljivo tu in ne namerava tako kmalu oditi. Manifestacija tega zadnjega bo mlade bralce seznanila s spoznanji, da sveta in ljudi v njem ne gre jemati na prvi pogled. Na drugi in tretji pogled se v očitnem skriva veliko več. Med drugim tudi strpnost in razumevanje, brez vsakršne odvečne patetike. To je ena od idej, ki Johnu Greenu izvrstno uspevajo že zelo dolgo.


✭✭✭







Obišči tudi:



Recenzijski izvod je priskrbela založba Mladinska knjiga. Konteksti se zahvaljujejo.

Komentarji

Priljubljene objave iz tega spletnega dnevnika

Preživetje: v gozdu in zunaj gozda

vir slike: miszalozba.com Preživetje, ki ga naslavlja Igor Karlovšek v svojem novem romanu, se lahko bere na različne načine. Vsaj dva sta takšna, ki ju je uspešno ujel med platnice in v razumevanju napetosti med njima je trik kvalitete njegovega pisanja, ki mu je potrebno ob bok postaviti tudi zelo smelo ukvarjanje z detajli in suspenz, ki bi ga zavidali tudi marsikateri drugi pisatelji. A o vsem tem kasneje. Tule se zdi, da je slovenska izvirna mladinska proza dobila še en odličen roman. Preživetje pripoveduje o odraščanju najstnika, ki se trudi dokazati očetu in sošolcem , seveda tudi samemu sebi. In avtor v svojem pripovednem loku pozornost usmeri na motive mladih športnikov, zahtevnih očetov, nepredvidljivih razmer v šoli in odločnega, razumnega mladostnika, ki se odloči, da bo potegnil črto pod preteklost, da bo zaživel neobremenjeno prihodnost. Preživetje je tudi fizično preživetje, pustolovska in akcijska zgodba, ki se uspešno izogne pastem banalnosti, a bolj kot junaka z

Krive so zvezde: branje, ki se mora zgoditi

Verjetno nikdar ne bom pozabil tistega večera. Kot tudi ne tistih nekaj dni, ki so sledili. Bilo je poletje, nekaj let nazaj, ko sva si privoščila ogled filma pod zvezdami. Na Ljubljanskem gradu. Po ogledu je nastopila tišina. Ni bilo prijetnega čebljanja ob spustu z gradu. Tiha sva bila midva, tihi so bili ostali. Svoje je naredila spokojnost noči, a običajno je tudi ta nemočna, ko si je treba kaj povedati. Tu je bilo potrebno molčati. Ko se besede dotikajo neke teme, se od nje odbijajo. In delček nje odnesejo nazaj, ga izgubijo in se vrnejo k njej po novega. To je refleksija. Tiste noči sem misli Nič. Besede so skušale odboj Niča. In se vračale nazaj prazne. Evforija, ki je ob tem nastajala, ni bila nedolžna. Puščala je sled tesnobe, neizrekljive lepote in ponižnosti. In to je edinole, kar sem, sva in smo dojeli tistega večera. Nekatere izkušnje so tako silovite. Tistega večera sva si ogledala Iñárritujev film Biutiful . Javier Bardem je odigral carsko. S takšno silovitostjo zadane

Solze so za luzerje in branje mladinskega čtiva

Mladinska čtiva so čtiva, ki naj bi bila primerna, ustrezna ali kaj podobnega, mladini. Mladim bralcem. To pomeni, da naj bi mlade nagovarjala z stilom, tematiko in problematiko. Predvsem slednje je največkrat nepriljubljena zabava, saj se v resnici nihče ne želi preveč pogovarjati o težkih temah in siliti mladino, ki – čeprav so to verjetno stereotipi – stremi k zabavnejšemu preživljanju prostega časa, da bi se spraševala o problemih resnega sveta. Hkrati pa ima mladinska književnost tudi pomembno nalogo, da ohrani bralce. Zakaj ohrani? Zdi se mi, da je ravno najstniško obdobje tisto, ki pokosi največ bralcev kot takih. V otroštvu s(m)o starši precej zainteresirani za to, da naši malčki brskajo, listajo, se učijo brati, jim beremo tudi sami in smo navdušeni, ko sami prvič, brez zunanjih vzpodbud pokažejo zanimanje za knjige. Kasneje se malo zalomi, verjetno zaradi marsičesa. In, če se dobro spomnim mojih najstniških let, se je kmalu dobro videlo, kdo je v knjigah prepoznal sopotnice i

Absolutno resnični dnevnik Indijanca s polovičnim delovnim časom: iz rezke in nazaj

vir slike: emka.si Povsem nezateženo napisan mladinski žanr, ki se mu uspe izogniti občutku, da bi te že na prvi vtis rad nečesa naučil. To bi lahko na kratko napisal o Absolutno resničnem dnevniku Indijanca s polovičnim delovnim časom . A tako kot se za dolg naslov, pa tudi za fino branje spodobi, je prav, da grem nekaj dlje. Knjiga Shermana Alexieja je pred meseci izšla v zbirki Odisej in je prijetna kombinacija branja o odraščajočem najstniku, ki ima težave s tem, da v svojo okolico umesti samega sebe, svoj odnos do prijateljev, zaljubljenosti, svoje želje po umetniškem ustvarjanju in navezanost na družino. In odnosom do rezervata . Junior je Indijanec, ki je doma v rezervatu Spokane, a njegov pogled seže dlje od priklenjenosti na preteklost in segregacijsko določenost, ki mu jo odreja družba . Protagonist Absolutno resničnega dnevnika je mladi Junior. Pardon, Arnold. Gre za povsem običajnega Indijanca, ki je doma v rezki, kot jo kliče. V indijanskem rezervatu Spokane, kjer s

Kdo si, Aljaska?: o vprašanjih in odgovorih

Aljaska ni dežela, Aljaska je dekle. Lahko bi bila povsem običajna, pa ni. V tistem trenutku, ko je bilo potrebno, se je prikazala na pravem mestu ob pravem času. In to je bilo povsem dovolj za Bajsa, Milesa Halterja, prišleka na novo šolo. Miles je od trenutka, ko je zagledal Aljasko, človek, ki ni več potreboval spominov, ker je razmišljal le o njej. Vse, kar je, vse, o čemer razmišlja, je usmerjeno k Aljaski. In hudo je to, da so to bolj ali manj vprašanja. Aljaska je polna ugank in vse, česar se loti, deluje, kot bi imelo nek pečat skrivnosti. Aljaska je nekaj posebnega. In Miles Hater je začaran od te posebnosti. Nemara je sama velika skrivnost, ki nosi njeno ime. In verjetno bi sedaj vse skupaj lahko šlo po poti povsem običajne, mogoče tudi žalostne zgodbe o neuresničeni ljubezni, v kateri ona ljubi drugega, on pa druge od nje sploh ne vidi. A zgodi se katastrofa. Največjih razsežnosti, ki si jo v tistem trenutku lahko zamislimo. In nato sledi nič. Miles, skupaj z ostalimi, brez